درمان ریزش مو زمان شیمی درمانی

درمان ریزش مو زمان شیمی درمانی
آنچه در این مقاله می خوانید!

چه راهکارهایی برای درمان ریزش مو زمان شیمی درمانی وجود دارد؟ همه داروهایی که سرطان را درمان می کنند باعث انواع ریزش مو نمی شوند ، اما بسیاری از آنها باعث ریزش مو می شوند.

خبر خوب این است که تقریبا این مورد موقتی است. اگر داروهای شیمی درمانی دریافت می کنید که می توانند باعث ریزش مو شوند، این مراحل می تواند به شما کمک کند احساس آمادگی بیشتری کنید، احتمالاً ریزش مو را کاهش دهید و به محافظت از موهای خود در هنگام رشد کمک کند.

برای آشنایی با این موارد و درمان ریزش موی مردان تا آخر این مطلب همراه ما بمانید.

6 درمان ریزش مو زمان شیمی درمانی

از راهکارهای موثر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از شامپوهای ملایم

برای کاهش سرعت ریزش مو، از شامپوهایی که حاوی عطرهای قوی، الکل یا اسید سالیسیلیک هستند دوری کنید.

عدم استفاده از رنگ های شیمیایی

در حال حاضر، موهای خود را رنگ نکنید، صاف نکنید و یا به روش شیمیایی صاف نکنید. از غلتک، اتوی فر کننده یا اتوی صاف کننده استفاده نکنید.

عدم استفاده از سشوار

از یک برس موی نرم استفاده کنید و به جای استفاده از سشوار، اجازه دهید موهایتان با هوا خشک شوند.

مراقب پوست سر خود باشید

با ریزش موهایتان، ممکن است پوست سرتان حساس شده یا خارش پیدا کند. برخی از افراد حتی احساس سوزن سوزن شدن می کنند.

یک شامپو مرطوب کننده و نرم کننده می تواند کمک کند، همانطور که لوسیون ملایمی که روی پوست سر خود ماساژ می دهید.

استراحت کنید

استفاده از کلاه نرم دور سر در شب می تواند به جمع شدن موهای شل در هنگام ریزش کمک کند. موهای خود را نبافید یا آن را به صورت دم اسبی قرار ندهید زیرا هر دو می توانند آن را بکشند.

روبالشی ابریشمی نیز اصطکاک را در هنگام خواب کاهش می دهد.

استفاده از کلاه یا روسری مواقعی که بیرون می روید

روسری یا کلاه وقتی بیرون می روید شما را از سرما محافظت می کند. اگر ترجیح می دهید از آن استفاده نکنید، فراموش نکنید که برای محافظت در برابر آفتاب سوختگی پوست سر خود ضد آفتاب بزنید.

چه چیزی باعث ریزش مو در هنگام ابتلا به سرطان می شود؟

معمولاً ریزش مو در اثر انواع خاصی از شیمی درمانی و پرتودرمانی در نواحی خاصی از بدن ایجاد می شود. اما درمان های دیگر مانند درمان هدفمند، ایمونوتراپی، هورمون درمانی و پیوند مغز استخوان (سلول های بنیادی) نیز می توانند باعث ریزش مو و تغییرات مو شوند.

 همچنین ممکن است دلایل دیگری برای ریزش مو یا تغییرات مو وجود داشته باشد، مانند مشکلات تیروئید یا سطح پایین آهن.

 

به چه دلیلی بعد از شیمی درمانی دچار ریزش مو می شویم؟

شیمی درمانی شایع ترین علت ریزش مو یا ریزش موی سکه ای در زنان در طول درمان سرطان است. این به این دلیل است که شیمی درمانی یک درمان سیستمیک است، به این معنی که کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

شیمی درمانی بر سلول هایی که به سرعت رشد می کنند مانند سلول های سرطانی تأثیر می گذارد. اما این روی سلول های موی سالم نیز تاثیر می گذارد.

همه انواع شیمی درمانی باعث ریزش مو نمی شوند. انواع مختلفی از شیمی درمانی وجود دارد که بر روی موهای شما تأثیر نمی گذارد و انواع دیگری وجود دارد که باعث تغییرات دیگری مانند نازک شدن مو می شوند.

بعد شیمی درمانی چه تعداد از موهای خود را از دست می‌دهم؟

موضوعی که بعد از درمان ریزش مو زمان شیمی درمانی مطرح کردیم، ممکن است برایتان جال باشد این است که:

اینکه چقدر مو از دست می دهید بستگی به شیمی درمانی شما و دوز دارد. همچنین بستگی به این دارد که شیمی درمانی خود را به صورت قرص، از طریق IV یا روی پوست انجام دهید. میزان ریزش مو نیز در افراد مختلف متفاوت است.

شما و شخص دیگری که داروی مشابهی را برای سرطان یکسان مصرف می‌کنید، همچنان می‌توانید مقادیر متفاوتی از مو را از دست بدهید.

معمولاً به محض شروع شیمی درمانی موها نمی ریزند. معمولاً چندین هفته یا چرخه درمان طول می کشد و معمولاً 1 یا 2 ماه پس از درمان از بین می رود.

آیا بعد از درمان سرطان موها دوباره رشد می کنند؟

بیشتر اوقات، پس از پایان درمان سرطان، موها دوباره رشد می کنند. به عنوان مثال، موها معمولاً 1 تا 3 ماه پس از پایان شیمی درمانی شروع به رشد می کنند. اغلب 6 تا 12 ماه طول می کشد تا دوباره رشد کند.

ممکن است دوباره نازک‌تر، درشت‌تر، فرفری‌تر یا به رنگ دیگری رشد کند. معمولاً موها به مرور زمان به حالت عادی برمی‌گردند. با این حال، گاهی اوقات تغییرات موی ناشی از درمان سرطان دائمی است. این شامل ریزش مو می شود.

نکاتی برای مراقبت از مو و پوست سر در طول درمان سرطان

در اینجا چند نکته برای مراقبت از مو و پوست سر در زمانی که تحت درمان سرطان هستید آورده شده است که جزو نکات مهم درمان ریزش مو زمان شیمی درمانی نیز محسوب می شود:

شامپویی ملایم و بدون عطر انتخاب کنید.

از شستن هر روز موها خودداری کنید. به آرامی بشویید. اگر موهایتان گره می‌خورد، از محصولاتی مانند نرم‌کننده ملایم یا اسپری شل‌کننده استفاده کنید.

برای جلوگیری از آسیب، موهای خود را خشک کنید.

تا حد امکان از کشیدن موها خودداری کنید. با یک برس نرم یا شانه دندانه دار به آرامی به آن حالت دهید.

  • از حالت دادن با حرارت بالا، فر یا صاف کردن شیمیایی و رنگ موی دائمی یا نیمه دائمی خودداری کنید.
  • یک روبالشی نرم و صاف انتخاب کنید.
  • اگر علاقه مند به مصرف بیوتین، نوعی ویتامین B هستید، با متخصص خود صحبت کنید.
  • قبل از استفاده از هر محصولی، از جمله کرم ها یا لوسیون ها که ادعا می کنند به رشد مجدد مو کمک می کنند، با متخصص خود صحبت کنید.

نیاز به مشاوره دارید؟

اگر برای درمان ریزش مو زمان شیمی درمانی نیاز به مشاوره دارید با تیم کارشناسان ما از طریق شماره های موجود در سایت تماس حاصل نمایید.

تماس با ما

فرم مشاوره

نام و نام خانوادگی*
ارسال دیدگاه
Subscribe
Notify of
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
آنچه در این مقاله می خوانید!