علت ریزش مو

علت ریزش مو
آنچه در این مقاله می خوانید!

در رابطه با علت ریزش مو چه می دانید؟ریزش مو از جمله مشکلات و مسائلی است که دلایل متعددی در به وجود آمدن آن موثر هستند و باعث می شوند که این مشکل به وقوع بپیوندد.

از این جهت کسانی که از مشکل ریزش مو رنج می برند باید در ابتدا با مشورت پزشک علت بروز این مشکل را دریابند تا بتوانند جلوی ادامه یافتن این مساله را بگیرند.

در این مقاله به 10 مورد از علت ریزش مو + انواع آن اشاره شده است.

بنابراین اگر به دنبال این هستید که:

  • انواع ریزش مو مردانه
  • انواع ریزش مو در زنان

بنابراین حتما این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید تا در مورد علت ها و انواع ریزش مو آشنا شوید.

10 علت ریزش مو که که کمتر گفته شده!

علت ریزش مو طولانی مدت یا علت ریزش مو در جوانان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) کمبود ویتامین، پروتئین و مواد معدنی مورد نیاز مو

فولیکول های مو مانند سایر بخش های بدن به موادی نیاز دارند که از آنها تغذیه می کنند. مهم ترین موادی که باید در اختیار فولیکول های مو قرار بگیرند، ویتامین، پروتئین و مواد معدنی هستند.

با مصرف مواد غذایی مناسب توسط فرد در اختیار فولیکول های مو قرار می گیرند و به تقویت مو کمک می کنند.

چنانچه

فردی با کمبود هر یک از این مواد مورد نیاز برای مو مواجه باشد، ریزش مو پیدا خواهد کرد و یا با ضعیف شدن موها مواجه خواهد شد.

2) کم خونی مهمترین علت ریزش مو

علت ریزش مو در زنان کمبود چه ویتامینی است؟ در جواب به این سوال باید گفت که:

تمامی مواد مورد نیاز برای مو به کمک خون در اختیار فولیکول های مو قرار داده می شوند و کسانی که مبتلا به کم خونی هستند و یا گردش خون ضعیفی دارند، در انتقال این مواد به موها دچار مشکل می شوند و احتمال بروز ریزش مو در آنها افزایش می یابد.

از این جهت

برای جلوگیری از این اتفاق باید کم خونی در این افراد درمان شود و وضعیت فشار خون آنها به حالت ایده آل تبدیل شود.

3) ابتلا به بیماری های خاص

بسیاری از بیماری های خاص مانند: دیابت می توانند به سلامتی موها آسیب وارد کنند و باعث ایجاد ریزش مو شوند.

از این جهت پزشکان چنین بیماری هایی را از مهم ترین علت ریزش مو در انسان در نظر می گیرند.

علت ریزش مو

4) بارداری، یائسگی، زایمان و قاعدگی در بانوان

همه بانوان با مسائلی از قبیل: بارداری، زایمان، یائسگی و قاعدگی مواجه هستند که تمامی این مسائل فشار زیادی را به بدن بانوان وارد می کند و مواد مورد نیاز برای بدن آنها را دفع می کند.

به عنوان مثال:

بارداری باعث می شود تا بخش بیشتر ویتامین هایی که مادر مصرف می کند در اختیار جنین قرار بگیرد و اگر مادر تحت نظارت پزشک نباشد، با کمبود مواد مورد نیاز برای بدن خود مواجه می شود و ریزش موی شدیدی پیدا می کند که معمولا این ریزش مو غیر قابل برگشت خواهد بود.

از طرف دیگر

در قاعدگی و زایمان نیز با دقع میزان زیادی خون از بدن مادر، احتمال آسیب دیدن موها و ریزش مو بسیار زیاد است؛ علاوه بر آن در دوران یائسگی که هورمون های بانوان دچار اختلال می شوند نیز این مشکل به وجود می آید.

5) فعالیت در محیط های آلوده صنعتی

امروزه متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل کار کردن در محیط های صنعتی الوده دچار ریزش مو و یا بیماری های بسیار خطرناک می شوند.

زیرا

در این محیط های صنعتی، معمولا مواد شیمیایی خطرناکی در فضا پراکنده هستند که بر روی بدن انسان تاثیر می گذارند.

به عنوان مثال:

نیروگاه های هسته ای از جمله محیط های بسیار مضر برای سلامتی انسان محسوب می شوند و پرسنل این مجموعه ها در معرض خطرات زیادی قرار دارند.

6) آلودگی آب و هوا

آلودگی آب و هوا نیز علت ریزش مو است که نباید از آن غافل شوید. زیرا آلودگی آب و هوا می تواند در انتقال اکسیژن به ساقه و ریشه مو تاثیر بگذارد و ریزش مو را به وجود آورد.

اکسیژن برای سلامتی مو بسیار مهم است و باید از طریق ارگان های داخلی بدن و یا به صورت فیزیکی در اختیار مو قرار داده شود.

به همین دلیل

پزشکان معتقد هستند که افراد نباید برای مدت طولانی سر خود را بپوشانند زیرا این کار مانع از انتقال اکسیژن به مو می شود.

حال با آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و وجود مقادیر زیاد کربن دی اکسید در هوا به جای اکسیژن، سلامتی موها در معرض خطر قرار می گیرند که از طرف دیگر آلودگی آب نیز روی این مساله موثر است.

7) مصرف مواد شوینده نامناسب

بسیاری از مردم به دلیل استفاده از مواد شوینده نامناسب دچار ریزش مو می شوند و به همین دلیل باید سعی کنید که از مواد شوینده بر اساس نوع و جنس موهای خود استفاده کنید.

به عنوان مثال:

کسانی که موهای خشکی دارند باید از مواد شوینده مخصوص موهای خشک استفاده کنند و یا می توان گفت که مواد شوینده مو که بسیار پر قدرت هستند به موهای ضعیف آسیب وارد می کنند که در این زمینه میتوانید از پزشک راهنمایی دریافت کنید.

8) استفاده از رنگ مو و دکلره کردن موها

به کار بردن مواد شیمیایی برای رنگ کردن و دکلره کردن موها از اصلی ترین معضلاتی است که بانوان و آقایان بر اساس آن سلامتی موهای خود را از دست می دهند.

برای جلوگیری از بروز این اتفاق بهتر است تا از مواد طبیعی و گیاهی برای رنگ کردن موها استفاده کنید و یا رنگ موهای شیمیایی با کیفیت را به کار ببرید.

اما در حالت کلی

بهتر است تا مصرف مواد شیمیایی برای رنگ مو خصوصا دکلره را کاهش دهید تا سلامتی موهایتان به خطر نیوفتد.

9) شیمی درمانی و پرتو درمانی از دلایل ریزش مو

با افزایش ابتلا به سرطان در انواع مختلف آن، بسیاری از مردم سراسر جهان به شیمی درمانی و پرتو درمانی نیاز پیدا می کنند تا به کمک این روش های درمانی بتوانند با سرطان مقابله کنند.

اما متاسفانه

شیمی درمانی و پرتو درمانی بر روی ریزش مو تاثیر فوق العاده زیادی دارند و موها را از بین می برند به همین دلیل از علت ریزش مو باید به این موارد نیز اشاره داشت.

لازم به توضیح است که ریزش مو به این دلایل پس از مدتی متوقف می شود و موها مجددا رشد خود را خواهند داشت.

انواع ریزش مو

10) ابتلا به انواع آلوپسی

در نهایت آلوپسی یونیورسالیس از مهمترین و رایج ترین عوامل ریزش مو به حساب می آید که بسیاری از بانوان و آقایان از آن رنج می برند.

آلوپسی یک بیماری خود ایمنی است که در صورت ابتلا به آن، بدن انسان، فولیکول های مو را به عنوان یک عامل خطرناک شناسایی می کند و به انها حمله می نماید.

با بروز این اتفاق ریزش مو پدیدار می شود و سلامتی موها از بین می روند.

انواع ریزش مو [به همراه عکس]

1) ریزش موی آندروژنیک

ریزش موی آندروژنیک به نوعی از ریزش مو گفته می شود که بر اساس مشکلات ژنتیکی به وجود می آید و زمینه ارثی و وراثتی برای آن وجود دارد.

2) ریزش موی زنانه

ریزش مو با الگوی زنانه معمولا با افزایش سن و با وارد شدن به سنین یائسگی به وجود می آید.

در الگوی ریزش موی زنانه معمولا شاهد طاسی کامل سر نخواهیم بود بلکه فقط تارهای مویی نازک و ضعیف می شوند و از تراکم مو کاسته می گردد.

3) ریزش موی مردانه

الگوی ریزش موی مردانه بعد از سنین بلوغ ایجاد می شود که در این مدل، ابتدا موهایی که در اطراف شقیقه وجود دارند شروع به ریزش می کنند و کم کم به سمت قسمت های فوقانی سر پیش می روند.

4) ریزش موی سکه ای

یکی دیگر از انواع ریزش مو را می توان الگوی ریزش سکه ای نام برد که از انواع اختلالات آلوپسی محسوب می شود و به دلیل اختلالات گلبول های سفید بدن به وجود می آید.

در واقع بدن فولیکول های مو را به عنوان عامل خطرناک برای بدن در نظر می گیرند و به انها حمله می کنند.

5) ریزش موی تلوژن افلوویوم

ریزش مو از نوع تلوژن افلوویوم به این شکل است که در آن موهای سر به صورت دسته جمعی وارد مرحله استراحت می شوند و روزانه مقادیر زیادی از آنها از بین می روند.

اما پس از مدتی دوره استراحت آنها تمام می شود و موها مجددا به مرحله رشد وارد می شوند که این مسائل باعث می شود تا رشد موها مجدد شروع شود.

6) ریزش موی آناژن افلوویوم

آناژن افلوویوم نوع دیگری از ریزش مو است که به دلیل قرار گرفتن در معرض شیمی درمانی به وجود می آید.

به صورت کلی هر ریزش مویی که به دلیل مصرف داروها و یا قرار گرفتن در معرض پرتو درمانی و شیمی درمانی به وجود آمده باشند از این گروه محسوب می شوند.

7) آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره اتا یکی دیگر از انواع الگوهای ریزش مو است که به صورت ژنتیکی و وراثتی به وجود می آید و مبتلایان به آن نه تنها بزرگسالان بلکه کودکان نیز هستند.

با بروز این نوع ریزش مو فرد احساس دردی را در خود نخواهد داشت ولی موهای او در دسته های کوچک شروع به ریزش می کنند.

8) آلوپسی زخمی

ریزش مو در انواع دیگری نیز وجود دارد که به آن آلوپسی زخمی می گویند. در آلوپسی زخمی بروز التهابات پوستی بر روی سر باعث می شود که موها از بین بروند و ریزش مو به وجود آید.

این نوع ریزش مو در صورتی که تحت کنترل و درمان قرار نگیرد می تواند به طاسی سر کامل تبدیل شود و بسیار خطرناک است. بنابراین باید حتما آن را در کوتاه ترین زمان ممکن تحت درمان و کنترل قرار دهید.

سخن پایانی

علت ریزش مو بسیار متعدد است و برای تشخیص و برطرف کردن هر یک از مشگلات ذکر شده، مشورت گرفتن از پزشک می تواند بهترین راه حل باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و درمان ریزش مو با لیزر یا برای استفاده از آمپول ضد ریزش موی حرفه ای REVLON از همکاری متخصصین ما در مرکز موی ایندرا بهره مند گردید.

تماس با ما

فرم مشاوره

نام و نام خانوادگی*
ارسال دیدگاه
Subscribe
Notify of
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
آنچه در این مقاله می خوانید!