دلایل کاهش سرعت رشد مو چیست

دلایل کاهش سرعت رشد مو چیست
آنچه در این مقاله می خوانید!

دلایل کاهش سرعت رشد مو چیست؟ امروزه کاهش سرعت رشد مو به علت رژیم های غذایی نامناسب و بالا رفتن استرس در زنان و مردان شیوع بسیاری پیدا کرده است.

این امر به خصوص با افزایش سن و پشت سر گذاشتن یک دوره استرس زا بیشتر می شود. در حالی که موها به آرامی رشد کنند، نازک و ضعیف می شوند. این کاری نیست که کسی بخواهد و این اتفاق با گذشت زمان موجب کم حجمی و طاسی سر می شود.

در این حالت کاشت مو تاثیرگذار ترین روش بازگشت موهای از دست رفته است. پس در نتیجه بهبود سرعت رشد مو، سلامت کلی موها، درخشش، ضخامت، کیفیت و رنگ مو جز اصلی ترین مسائل در رسیدگی به مو می باشد.

آشنایی با ساختار کلی مو

مو یکی از مهم ترین و موثر ترین عامل در زیبایی چهره اشخاص می باشد. افزون بر این موارد فلسفه دیگر قرار گیری آن بر روی سر، پوشش و محافظت سر در مقابل عوامل گوناگون مثل نور خورشید و… می باشد.

یکی از بیماری هایی که تحت تاثیر این تغییرات در زندگی افزایش پیدا کرده است، کاهش رشد مو و ریزش مو است. مو از سه بخش اصلی زیر تشکیل شده است:

  • فولیکول
  • ساقه
  • پیاز (ریشه)

که هریک از آن ها در قسمت متفاوتی از پوست قرار دارند. پیاز مو در قسمت هیپودرم، فولیکول مو در قسمت درم و ساقه مو در قسمت اپیدرم پوست واقع شده است.

بیشتر بخوانید: از چه سنی ریزش مو شروع می شود

دلایل کاهش سرعت رشد مو چیست

14 دلیل ریزش و کاهش سرعت رشد مو

دلایل گوناگونی برای ریزش و یا کم حجمی مو وجود دارد. این دلایل شامل موارد زیر هستند:

1 افزایش سن
2 استفاده از مواد آرایشی و یا فرم دهی مو با سشوار و یا اتو مو و همچنین عدم مراقبت درست از مو در مسائلی مثل شست و شو و خشک نمودن مو
3 مصرف بعضی از داروها مثل برخی داروهای کاهش فشار خون و یا رقیق کننده خون
4 بیماری هایی مثل انواع سرطان ها که برای درمان احتیاج به شیمی درمانی دارند
5 رژیم های لاغری سنگین که به واسطه آن کاهش وزن شدیدی را به دنبال دارد
6 مشکلاتی که در سیستم ایمنی بدن به وجود می آید و به میزان بیش از اندازه این سیستم فعال می شود که با بیماری آلوپسی آره آتا در مو همراه می باشد
7 کم خونی موجب ریزش مو می شود
8 فشارهای روحی و احساسی که موجب افسردگی و… می شود. مثل خبرها و یا اتفاقات ناگوار
9 مشکلات هورمونی همانند هورمون تیروئید
10 الگوی طاسی در مردان
11 مشکلات تغذیه ای و کمبود بعضی مواد و ویتامین ها در بدن که جز عوامل مهم رشد مو هستند مثل پروتئین ، ویتامین B و…
12 بارداری در زنان موجب ریزش مو می شود
13 فشار های جسمی که بر اثرات حوادث فیزیکی امکان دارد ایجاد شود
14 عوامل ژنتیکی که به صورت ارثی به دیگر افراد منتقل می شود

8 دلیل مهم کاهش رشد مو

از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.کمبود ویتامین:

ویتامین ها نقش بسیار مهمی در عملکرد بدن دارند. بعضی مواد مغزی که برای رشد مو مفید می باشند شامل آهن، ویتامین های تاثیر گذار بر رشد و تقویت مو A، B، C، D، نیاسین و روی است.

در برخی موارد

حتی کمبودهای جزئی نیز می تواند بدن را از حالت نرمال بیرون آورد. که در خصوص رشد مو نیز صدق می کند.

2.استرس و بیماری:

 استرس جزی از زندگی روزمره تبدیل شده است، ولی اگر درمان نشود، ممکن است به سلامت بدن آسیب برساند. یکی از این مشکلات ریزش مو است.

بیشتر بخوانید: تاثیر رژیم لاغری بر ریزش مو

3.عدم رسیدن اکسیژن:

زمانی که استرس دارید یکسری تغییر در بدن اتفاق می افتد. یکی از این تغییرات چگونگی تنفس است که منجر به دریافت اکسیژن پایین تری می شود. از آنجا که اکسیژن برای بدن ما ضروری است باید اکسیژن به دست آمده نخست به اندام های مهم مثل:

  • قلب
  • ریه
  • مغز
  • غیره

برود. بنابراین اکسیژن کمتری به فولیکول های مو می رسد. استرس فقط یک شرایط روحی نیست امکان دارد در اثر بیماری یا جراحت ایجاد شود.

دلایل کاهش سرعت رشد مو چیست

4.داروها:

 داروهای شیمی درمانی متداول ترین داروهایی می باشد که موجب ریزش مو می شوند. در واقع می توانند موجب آناژن افلوویوم Anagen Effluvium (AE) یا تلوژن افلوویوم Telogen Effluvium (TE) شوند. بیشتر داروهای رایج مثل داروهای رقیق کننده خون، ضد افسردگی و مسدود کننده های بتا هم باعث ریزش و کم حجمی مو می شود.

5.عدم تعادل هورمونی:

 فاکتور های زیادی وجود دارند که می تواند موجب از بین رفتن تعادل بدن شوند، که یکی از اصلی ترین موارد آن عدم تعادل هورمونی می باشد. در واقع عدم تعادل هورمونی یکی از مهمترین دلایل ریزش مو در زنان است.

6.استفاده بیش از اندازه از ابزارهای حالت دهنده مو:

سشوارها، صاف کننده ها و دستگاه های فر کننده می توانند موجب ضعیف و شکننده شدن موها شوند. این شکنندگی باعث می شود سرعت رشد مو کاهش پیدا کند.

7.ژنتیک:

از سایر عوامل تاثیر ژن بر ریزش مو و یا کم شدن سرعت رشد مو می باشد. در صورتی که چرخه رشد مو برای همه یکنواخت باشد، ژنتیک می تواند بر طول چرخه موثر واقع شود.

هر مرحله از چرخه رشد مو مدت زمانی مخصوص به خود را دارد. برای مثال مرحله آناژن از دو تا هفت سال طول می کشد. این مدت زمان میانگین از طول مرحله آناژن تمامی افراد است، به این معنی که در برخی افراد مدت زمان مرحله آناژن کوتاه تر بوده و در برخی دیگر مدت بیشتری طول می کشد.

بیشتر بخوانید: درمان ریزش مو با لیزر

دلایل کاهش سرعت رشد مو چیست

8.رژیم غذایی ناسالم:

رژیم غذایی چرب و پر قند ضرر دارد. و طبق رژیم غذایی استاندارد آمریکایی (SAD) می تواند موجب مشکلات بی شماری شود. علاوه بر بیماری های قلبی و کبد چرب، می تواند باعث کاهش سرعت رشد مو نیز شود.

سخن پایانی

اگر سرعت رشد موهایتان کاهش پیدا کرده و دچار کم پشتی و طاسی شده اید می توانید با مراجعه به پزشک و تحت درمان قرار گرفتن این مشکل را برطرف نمایید. جهت دریافت وقت مشاوره می توانید با مرکز مو ایندرا تماس حاصل فرمایید.

تماس با ما

فرم مشاوره

نام و نام خانوادگی*
ارسال دیدگاه
Subscribe
Notify of
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
آنچه در این مقاله می خوانید!