تاثیر رژیم لاغری بر ریزش مو

تاثیر رژیم لاغری بر ریزش مو
آنچه در این مقاله می خوانید!

رژیم‌های لاغری سخت که به هدف کم شدن سریع وزن انجام می شود، رابطه ریزش مو و لاغری بیشتر از زمان های دیگر به چشم می خورد. از دست دادن سریع وزن به خصوص اگه با یک رژیم غیر اصولی انجام شود، ممکن است موجب ریزش زیاد مو شود.

در این گونه رژیم‌ها مواد مغذی لازم به بدن نمی‌رسد و همین عامل باعث ریزش مو می‌شود. پس از یک رژیم غذایی بسیار کم کالری و از دست دادن وزن، بدن به سرعت با کمبود ویتامین رو به رو می‌شود و همین عامل موجب برهم خوردن تعادل سلامتی خواهد شد.

به چه دلیل لاغری موجب ریزش مو می شود؟

به طور معمول رژیم لاغری غیر استاندارد موجب ریزش مو می شود. در واقع با حذف مواد غذایی و وعده های غذایی، بدن اصلی ترین منبع دریافت ویتامین و املاح معدنی مهم را از دست خواهد داد.

بنابراین

بعضی مکانیزم‌ های دفاعی خود را فعال می کند؛ از جمله اینکه مواد غذایی را فقط برای اندام‌ها و بخش‌های مهم بدن مد نظر می گیرد که فولیکول های مو نه تنها جزو اندام های ضروری به حساب نمی آیند بلکه در صورت وخیم تر شدن اوضاع امکان دارد به عنوان منبع تغذیه هم مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر ویتامین ها و املاح معدنی

پروتئین ها و اسیدهای چرب ضروری نیز در داشتن موهای سالم و زیبا بسیار موثر می باشند. با حذف مواد غذایی دارای پروتئین مانند تخم مرغ، گوشت سفید و قرمز و غیره بدن به میزان مورد نیاز پروتئین دریافت نمی کند بنابراین موها نازک شده و به ندرت می ریزد.

تاثیر رژیم لاغری بر ریزش مو

دلیل رابطه ریزش مو و لاغری را می توان به کمبود این ویتامین اشاره کرد:

  • آهن
  • ویتامین‌های B،D،A
  • منیزیم
  • پروتئین و اسیدهای چرب ضروری

تغییراتی که در رژیم‌های غذایی ایجاد می شود، سیکل رشد مو را با اختلال مواجه می‌کند و موجب می‌شود فولیکول‌ های مو که در فاز رشد هستند، وارد فاز استراحت بشوند.

معرفی 2 نوع ریزش مو در اثر رژیم لاغری

ریزش مو در کسانی که رژیم لاغری گرفته اند به ۲ صورت می باشد :

1 در بسیاری از افراد ریزش مو به صورت موقتی می باشد و ۲ تا ۶ ماه طول می‌کشد و پس از بازگشت به رژیم متعادل غذایی رشد مو طبیعی می‌شود.
2 توصیه می‌شود کاهش وزن در هفته حداکثر یک کیلو باشد و حتما از مکمل‌های کم خونی ویتامین و آهن هم استفاده نمایید.

نحوه پیشگیری از ریزش مو در رژیم های لاغری

اگر قصد دارید رژیم بگیرید بهتر است بدانید مواد غذایی که در این دوران استفاده می کنید بسیار حائز اهمیت است. رژیم لاغری به معنای اینکه شما کم بخورید نمی باشد.

بلکه به این معنی است که درست بخوردید و تا قبل از اینکه به طور کامل سیر شوید از خوردن دست بکشید. این رمز طلایی لاغری می باشد.

1 رسیدن آهن به میزان کافی به بدن ممکن است موجب ریزش مو شود، مناسب ترین منابع آهن در رژیم غذایی گوشت می باشد؛ می‌توانید گوشت بدون چربی، گوشت گاو و ماهی را به برنامه غذایی خود اضافه نمایید.
2 این نخستین و مهم‌ترین سوالی می باشد که در این زمینه مطرح می‌شود. پروتئین‌هایی که به وسیله گوشت، حبوبات، لبنیات و تخم‌مرغ وارد بدن می‌شود، می‌تواند باعث تقویت فولیکول‌های مو شده، از ضعیف شدن و ریزش موها جلوگیری کند.
3 گردو، تخم مرغ، اسفناج، عدس، زغال اخته، مرغ وغیره از مناسب ترین مواد غذایی هستند که با گنجاندن اصولی آنها در رژیم غذایی، از تاثیرات مخربی مانند ریزش مو می‌شود پیشگیری کنید.
4 به هیچ عنوان مواد غذایی مهم مانند برنج را به یکباره حذف نکنید بلکه از حجم آن کاسته و تعداد وعده های آن در طول هفته را کم نمایید.
تاثیر رژیم لاغری بر ریزش مو

درمان ریزش مو بعد از رژیم های لاغری

در صورتی که رژیم غذایی گرفتید و به ریزش مو مبتلا شدید باید بدانید که بدن شما مواد مغذی و ویتامین های ضروری خود را از دست داده است و به شدت این مواد را نیاز دارد. پس در نتیجه با تغییر روش خود در تغذیه و در کنار آن مصرف مکمل های غذایی به سرعت از پیشرفت عوارض رژیم لاغری خود جلوگیری نمایید.

نخستین کار این است که

با مراجعه به پزشک درخواست کنید برای شما آزمایش بررسی سطح ویتامین و ریزمغذی های بدن را بنویسد.

نقش مواد مختلف در ریزش مو

در این قسمت در مورد تاثیر 3 نوع از مواد را بر ریزش مو بررسی می کنیم:

1) فواید استفاده از پروتئین برای مو

پروتئین یکی از اصلی ترین مواد آلی برای سلامتی بدن و مو می باشد. پروتئین در بیشتر مواد غذایی مثل گوشت، لبنیات، تخم مرغ و حبوبات وجود دارد و به آسانی جذب بدن می‌شود.

هنگامی که

رژیم برای لاغری می‌گیرید، باید به نحوی زیر نظر پزشک و یا کارشناس تغذیه برنامه غذایی خود را شروع کنید که مصرف پروتئین به‌ طور ناگهانی کم نشود و به بدن فشار وارد نکند.

بیشتر بخوانید: تاثیر هورمون ها بر رشد و ریزش مو

دریافت پروتئین مورد نیاز برای رشد و بازسازی مو بسیار حائز اهمیت است و کمبود آن می‌تواند باعث  ریزش مو یا کاهش ساقه موها شود.

2) نقش ویتامین D در تقویت و رشد مو

ویتامین دی که یکی از اصلی ترین ویتامین‌ها برای سلامتی بدن و به خصوص پوست و مو می باشد از طریق ماهی، شیر، تخم مرغ، کره، خامه، جگر، غلات وارد بدن می‌شود.

ولی مهم ترین منبع جذب ویتامین D نور خورشید می باشد. به همین علت است کسانی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند یا به علت شرایط کاری یا زندگی خود زمان بیشتری از روز را در محیط های سرپوشیده به سر می برند دچار کمبود ویتامین D هستند.

در کشور ما نیز

درصد زیادی از افراد دچار کمبود ویتامین D می باشند به همین دلیل استفاده قرص ویتامین D به خصوص برای بانوان به شدت توصیه می‌شود.

تاثیر رژیم لاغری بر ریزش مو

3) تاثیر استفاده زینک در درمان ریزش مو

روی (زینک) مثل آهن و پروتئین نقش بسیار مهمی در ساخت و ساز فولیکول‌های مو و تقویت آن و رابطه ریزش مو و لاغری دارد.

با توجه به این‌ که

روی در تقسیم سلول‌های فولیکول مو نقش مهمی دارد، اگر به میزان کافی در رژیم غذایی وجود نداشته باشد، فولیکول‌های مو هم تقسیم نمی‌شود و بنابراین موهایی که ریخته مجدد رشد نمی‌کند.

سخن پایانی

اگر بر اثر رژیم غذایی نادرست به ریزش مو مبتلا شده اید حتما با مراجعه به مرکز مو ایندرا از پزشکان مجرب این مرکز مشاوره بگیرید.

تماس با ما

فرم مشاوره

نام و نام خانوادگی*
ارسال دیدگاه
Subscribe
Notify of
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
آنچه در این مقاله می خوانید!