درمان شپش سر

آنچه در این مقاله می خوانید!

شپش سر چیست؟ راه های درمان شپش سر چگونه است؟ درمان شپش خانگی چیست؟ شپش نوعی حشره ریز قهوه ای یا خاکستری رنگ است که آن را با نام علمی پدیکولوزیس نیز می شناسند.

این حشره از پوست سر انسان تغذیه می کند و خون آن را می مکد. به  عبارت دیگر میتوان گفت که این حشره ماده ای چسبناک تولید می کند که این ماده موجب می شود تا  تخم شپش به صورت محکم به ساقه مو بچسبد. لازم به توضیح است که این جاندار روی پوست سر، پشت گوش و نزدیک خط گردن لانه می کند.

کسانی که با مشکل شپش بر روی سر مواجه هستند، معمولا با مشکل درمان آن دست و پنجه نرم می کنند زیرا بر انداختن شپش کار سختی است و باید راه های درمانی برای آن طی شود. از این جهت درمان آن برای کسانی که از این موضوع رنج می برند، حائز اهمیت است.

2 راه درمان شپش سر با نتیجه شگفت انگیز

یکی از بهترین و موثر ترین راه های درمان شپش موی سر که با کمترین هزینه میتوان آن را انجام داد، درمان آن توسط روش های خانگی و با استفاده از مواد طبیعی است.

بیشتر بخوانید: درمان ریزش مو خانگی

اما علاوه بر آن راهکارهای دیگری نیز در این زمینه به کار برده می شوند که این موارد را تحت بررسی قرار خواهیم داد:

1) درمان های شپش سر خانگی

درمان شپش موی سر خانگی را میتوان با استفاده از مواد طبیعی و غیر شیمیایی به صورت زیر انجام داد:

درمان با سرکه

سرکه یکی از بهترین مواد طبیعی است که از راه های برطرف شپش موی سر محسوب می شود. این ماده طبیعی نه تنها در درمان آن بلکه در پیشگیری از ابتلا به آن نیز موثر است.

برای درمان با سرکه کافی است تا موها و پوست سر را به مدت یک ساعت به سرکه آغشته کنید تا و به نحوی سرکه را بر روی سر بریزید که به همه قسمت های پوست سر و مو تماس داشته باشد.

انجام این کار موجب می شود که

تخم های شپش از بین بروند و شپش های زنده نیز از روی سر لیز بخورند و پایین بیفتند. با انجام یک یا چند مرتبه انجام این کار میتوانید به صورت کلی پوست سر را پاکسازی کنید و مطمئن شوید که تمامی شپشها به همراه تخم انها از بین رفته اند.

در حین برطرف شپش موی سر با سرکه توجه داشته باشید که سرکه به داخل چشم نفوذ نکند و مانع از ورودآن به چشم شوید زیرا وارد شدن آن به چشم موجب سوزش چشم می شود.

لازم به توضیح است که

سرکه برای سلامتی و تقویت مو مفید است و بهترین گزینه برای انجام این کار در بین انواع سرکه ها را میتوان سرکه سیب در نظر گرفت.

درمان با حنا

حنا یک ماده گیاهی بسیار مفید برای تقویت مو است که برای رنگ کردن مو نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اما این ماده گیاهی علاوه بر مزایای ذکر شده در خصوص برطرف کردن شپش سر نیز به کار برده می شود.

به منظور درمان آن با حنا باید آن را با آب گرم مخلوط کرد و تمامی موها را به آن آغشته نمود. پس از آن باید بر روی موها یک نایلون کشید و به مدت سه ساعت صبر کرد.

در پایان

باید موها را آبکشی نمود و حمام کرد. انجام این کار باعث می شود که میزان زیادی از شپشهای سر از بین بروند. اما شاید تمامی تخم های شپش از بین نروند.

بیشتر بخوانید: برای جلوگیری از ریزش مو چی بخوریم؟

درمان با سس مایونز

استفاده از سس مایونز را نیز میتوان در از بین رفتن شپش های سر موثر در نظر گرفت. برای درمان شپش سر با سس مایونز بهتر است تا موها و پوست سر را قبل از خواب به سس آغشته کنید و آن را با کلاه بپوشانید که تا صبح سس بر روی مو باقی بماند.

پس از آن هنگام بیدار شدن از خواب باید حمام کنید و موها را به خوبی بشویید و زمانی که موها خیس است، آنها را شانه کنید. این کار موجب می شود که میزان زیادی از شپش ها از بین بروند.

در صورتی که بخواهید نتیجه بهتری دریافت کنید، باید چندین مرتبه این کار را انجام دهید.

درمان شپش موی سر با سس مایونز یکی از بهترین راه های درمان شپش موی سر کودکان خواهد بود.

درمان شپش سر
درمان شپش سر

2) راه های درمان شپش با مواد شیمیایی

علاوه بر درمان شپش سر خانگی، از روش های شیمیایی نیز می توان برای برطرف کردن این مشکل استفاده کرد.

که متداول ترین روش های درمانی با مواد شیمیایی از قبیل زیر هستند که این موارد باید زیر نظر پزشک مورد استفاده قرار بگیرند و یا از داروخانه ها روش مصرف انها را جویا شوید:

1لوسیون الکل بنزیل 5 درصد
2درمان  با شامپو
3درمان با شامپو پرمترین
4درمان با شامپو لیندالایس
5درمان با شامپو نیکسترین

3) درمان شپش سر با رنگ مو

یکی دیگر از بهترین و موثرترین روش های برطرف کردن آن استفاده از رنگ مو است که به کار بردن آن فقط برای بزرگسالان جایز است و برای درمان شپش سر کودکان نباید از این روش استفاده شود.

رنگ مو حاوی مواد شیمیایی قوی است که تماس انها با پوست سر باعث پاکسازی پوست سر و مو می شود و هر گونه چربی اضافی، آلودگی، شپش و تخم شپش را از بین می برد.

علاوه بر این موارد

استفاده از رنگ مو را میتوان در درمان انواع قارچ و انگل پوست سر که موجب ضعیف شدن مو و ریزش آن می شوند نیز موثر در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید: قرص ویتامین برای ریزش مو

کلام پایانی

راه های درمان برای موی سر را بری شما عزیزان در مجموعه مرکز موی ایندرا بررسی کردیم. لازم به توضیح است که مجموعه تخصصی پوست و موی ایندرا میتوانید به شما هموطنان عزیز در جهت درمان شپش موی سر کمک کند و در مورد راه های درمانی شیمیایی شما را راهنمایی نماید.

در نتیجه اگر به دنبال اطلاعات بیشتر هستید، از طریق تلفن های تماس با ما در ارتباط باشید.

تماس با ما

فرم مشاوره

نام و نام خانوادگی*
ارسال دیدگاه
Subscribe
Notify of
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
آنچه در این مقاله می خوانید!