عوارض جانبی ماینوکسیدیل و معایب آن چیست؟

عوارض جانبی ماینوکسیدیل
آنچه در این مقاله می خوانید!

شما حتما نام ماینوکسیدیل را شنیده اید. دارویی که ابتدا برای درمان فشارخون بالا  استفاده می شد اما دانشمندان به مرور زمان متوجه افزایش رشد مو در مناطقی از بدن بیماران شدند. بدین ترتیب ماینوکسیدیل به داروی برای درمان طاسی یا ریزش مو در مردان و زنان تبدیل گردید.

اما

این دارو نیز مانند اکثر داروها عوارض و معایب دارد. در اینجا به بیان عوارض جانبی ماینوکسیدیل می پردازیم. در ادامه با مرکز موی ایندرا همراه باشید.

آیا استفاده از ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو موثر است؟

به صورت کلی مصرف ماینوکسیدیل در درمان ریزش مو موثر واقع می شود و افرادی که تا کنون از این دارو برای درمان ریزش مو استفاده کرده اند، نیتجه موفقیت آمیز خود را دریافت نموده اند.

اما این روش

به گونه ای است که دریافت نتیجه حاصل از آن زمان بر است و باید برای دریافت نتیجه کمی صبوری کرد. همچنین لازم به ذکر است که در این روش عوارض و معایبی وجود دارد که ممکن است شما را از استفاده آن پشیمان کند.

عوارض جانبی ماینوکسیدیل

2 عارضه ماینوکسیدیل به شرح زیر است:

1-عوارض جانبی ماینوکسیدیل موضعی

استفاده از ماینوکسیدیل درصورتیکه زیر نظر پزشک باشد، عوارض جانبی چندانی ندارد. اما بعضی افراد دچار مشکلات خفیفی نسبت به ماینوکسیدیل موضعی می شوند.

  1. قرمزی و التهاب پوست سر و سوزش و خارش آن از شایع ترین عارضه این دارو می باشد.
  2. استفاده طولانی مدت از دارو می‌تواند باعث نازک شدن پوست سر و بروز برخی مشکلات شود.
  3. ممکن است در هنگام استفاده، محلول بر روی قسمت هایی که موردنظر فرد نیستند ریخته و باعث رشد موها در این نواحی شود. این موهای ناخواسته کمی آزاردهنده هستند و ممکن است باعث ایجاد نارضایتی در شخص مصرف‌کننده شوند.
  4. از مهم‌ترین و نگران کننده ترین عارضه این محلول شروع مجدد ریزش موها پس از قطع مصرف است. داروی ماینوکسیدیل از جمله داروهایی است که اثرات ماندگاری ندارد. بنابراین چه فرد برای مدتی طولانی از آن استفاده کرده باشد یا مدت کوتاهی از شروع مصرف دارو گذشته باشد، تفاوتی نمی کند، درهرحال مدتی پس از قطع مصرف ریزش موها مجددا شروع می‌شود.
  5. درمان با ماینوکسیدیل جزو درمان های گران محسوب می شود چون ممکن است افراد تا آخر عمر از این دارو استفاده کنند.
  6. در برخی از افراد مصرف دارو باعث ایجاد سردرد می شود.
  7. یکی دیگر از عوارض فیناستراید و  عوارض جانبی ماینوکسیدیل مخصوصا مصرف نادرست آن، اثرات منفی بر روی هورمون جنسی افراد است. بنابراین حتما باید با دستور پزشک متخصص مصرف شود.
  8. عوارض نادری مانند احساس درد در قفسه سینه، افت فشار خون، افزایش ناگهانی وزن، تغییر در ضربان قلب و ورم دست‌ها و پاها نیز مشاهده شده است.
  9. ماینوکسیدیل موضعی برخلاف نوع خوراکی آن به استفاده از الکل واکنشی نشان نمی دهد. در عین حال، الکل پوست را خشک می کند و می تواند پوست سر شما را در هنگام استفاده از محصولات موضعی ماینوکسیدیل تحریک کند.
  10. در ضمن برای ‌‌اینکه میزان اثرگذاری دارو مشخص شود، حداقل باید ۴ تا ۶ ماه از آن به‌ صورت مرتب مصرف کرد. معمولاً میزان اثرگذاری و رشد مجدد مو‌ها یک سال پس از مصرف آشکار می‌شود.
عوارض جانبی ماینوکسیدیل

2- عوارض جانبی ماینوکسیدیل خوراکی

  1. ماینوکسیدیل خوراکی ممکن است با داروی فشار خونی به نام گوانتیدین تداخل داشته باشدو موجب افت فشار خون ارتواستاتیک شود. این نوع فشار خون پایین هنگام ایستادن پس از نشستن یا دراز کشیدن اتفاق می افتد. قبل از مصرف ماینوکسیدیل ، با مشورت پزشک گوانتیدین را قطع کنید.
  2. ماینوکسیدیل خوراکی می تواند تداخل دارویی نامطلوبی با الکل داشته باشد و باعث کاهش فشار خون و عوارض جانبی ماینوکسیدیل شود.

 معایب ماینوکسیدیل چیست؟

در خصوص معایب ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو باید گفت که این دارو به گونه ای است که مدت زمان زیادی برای دریافت نتیجه حاصل از آن لازم است و باید مدت زمان مشخصی در حدود چندین ماه به صورت مداوم از این دارو استفاده کرد تا شاهد تاثیرات آن بود.

ماینوکسیدیل ممکن است که برای تمامی افراد مناسب نباشد و تمامی افرادی که مشکل ریزش مو دارند، نتواند از این روش نتیجه مورد نظر خود را دریافت کنند که این مساله را نیز میتوان از دیگر ایرادات این روش در نظر گرفت.

موارد منع ماینوکسیدیل

توجه داشته باشید که افراد زیر ۱۸ سال نباید از محصولات ماینوکسیدیل مانند روگین استفاده کنند و افراد مسنی که از ماینوکسیدیل استفاده می کنند ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به آن داشته باشند.

محلول موضعی ماینوکسیدیل در نوزادان شیرخوار کم خطر است. اما با این حال بهتر است زنان باردار یا شیرده  قبل از استفاده از ماینوکسیدیل، حتما با پزشک متخصص مشاوره داشته باشند.

استفاده از ماینوکسیدیل با تجویز پزشک

ماینوکسیدیل به گونه ای است که اگر قصد داشته باشید از آن برای درمان ریزش مو و ترمیم موهای از دست رفته استفاده کنید، می توانید به راحتی بدون نیاز به پزشک آن را مورد استفاده قرار دهید که برای انجام این کار کافی است تا ماینوکسیدیل را از داروخانه های معتبر خریداری کنید و براساس دستور مصرف آن از ماینوکسیدیل استفاده نمایید.

برای مصرف ماینوکسیدیل می توانید به از داروخانه راهنمایی دریافت کنید.

با این وجود بهتر است که

برای استفاده از ماینوکسیدیل به پزشک مراجعه کنید و زیر نظر او از این دارو استفاده نمایید تا براساس شرایط شما طریقه مصرف و دوز دارو برایتان مشخص شود و بررسی های لازم در خصوص شرایط شما توسط پزشک انجام گردد تا از عوارض استفاده از این دارو در امان بمانید.

در امان بودن از عوارض ماینوکسیدیل

چنانچه بر اساس عوارض و معایب ماینوکسیدیل که در این مقاله برایتان شرح دادیم، قصد دارید که از عوارض این دارو در امان باشید می توانید از راهکارهای دیگری برای درمان ریزش مو استفاده کنید.

به عنوان مثال

می توانید کاشت مو و یا مزوتراپی را جایگزین مصرف ماینوکسیدیل کنید و به این شکل نه تنها از عوارض ماینوکسیدیل در امان می مانید بلکه از نتایج بسیار موفقیت آمیز کاشت مو نیز بهره مند می گردید.

کاشت مو

در روش کاشت مو از گرافت موی طبیعی خود فرد استفاده می شود  و نتیجه حاصل از کاشت مو برای افراد دائمی است و تا پایان عمر باقی می ماند. در صورتی که از این روش استفاده شود، هیچ گونه عارضه ای افراد را تهدید نمی کند و مشکلی برای انها به وجود نخواهد آمد.

کاشت مو

برای تمامی افرادی که کاندید مناسب برای مصرف ماینوکسیدیل هستند، مناسب واقع می شود و تمامی افراد بدون هیچ گونه محدویت سنی و جنسی می توانند از این روش و نتایج دائمی آن بهره مند گردند و دیگر نگران قطع مصرف و شروع مجدد ریزش مو که در مصرف ماینوکسیدیل با آن مواجه هستند، نباشند.

مزوتراپی مو

مزوتراپی مو نیز روش دیگری است که می تواند شما را از عوارض و معایب ماینوکسیدیل دور نگه دارد.

مزوتراپی یک روش بدون عارضه و بسیار ایمن است که در این روش مواد مورد نیاز برای رشد مو و تقویت آن توسط آمپول های مخصوص به داخل پوست سر تزریق می شوند و باعث می شوند تا فولیکول های مو رشد بیشتری پیدا کنند و ریزش مو در افراد را به این شکل درمان می نمایند.

لیزر تراپی مو

لیزر تراپی روش دیگری است که می تواند برای افرادی که دچار ریزش مو هستند، جاگزین مصرف داروی ماینوکسیدیل شود و عوارض این روش را برای افراد از بین ببرد زیرا در لیزر تراپی با استفاده از اشعه لیزر و تاباندن آن به پوست سر، گردش خون در پوست سر افزایش پیدا می کند.

به این شکل

مواد مورد نیاز برای مو با تقویت گردش خون به شکل بهتری در اختیار فولیکول های مو قرار می گیرند و در نتیجه در این روش می توان شاهد رشد مجدد موها و جلوگیری از ریزش مو بود.

هر کدام از

این روش ها را می توانید با مشورت پزشک جایگزین مصرف ماینوکسیدیل کنید و از نتایج مطلوب آن بهره مند گردید. در صورتی که برای انتخاب هر یک از این روش های جدید از پزشک راهنمایی بگیرید.

پزشک می تواند بهترین روش بر اساس شرایط شما را تعیین کند و آن را در اختیار شما قرار دهد تا به این صورت موثر ترین روش برای شما به کار گرفته شود.

سخن پایانی

در مرکز موی ایندرا برای شما عزیزان در خصوص ماینوکسیدیل و عوارض آن صحبت کردیم تا به این شکل بتوانید یک انتخاب درست و مناسب برای درمان مشکل ریزش موی خود داشته باشید.

در انتها

باید این نکته را نیز مطرح کنیم که اگر فکر می کنید ریزش مو در شما قابل درمان نیست، می توانید همان طور که اشاره شد از روش های دیگری مانند کاشت مو بهره مند گردید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با این دو روش از سایر مقالات درج شده در وب سایت ما بهره مند گردید.

تماس با ما

فرم مشاوره

نام و نام خانوادگی*
ارسال دیدگاه
Subscribe
Notify of
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
آنچه در این مقاله می خوانید!