ریزش مو در کرونا و راه درمان آن در دوران کووید 19

ریزش مو در کرونا
آنچه در این مقاله می خوانید!

بیشتر از یک سال است که ویروس کرونا  در همه کشورهای جهان  شیوع پیدا کرده و  افراد زیادی را مبتلا و حتی به کام مرگ فرستاده است. این بیماری با علائم مشابه سرماخوردگی آغاز شده و این علائم کم‌کم شدت می‌گیرند.

تب، سرفه، سردرد و سرگیجه و بدن‌درد از علائم اولیه ابتلا به این بیماری است. پس‌ازآن کووید 19 با از دست دادن حس بویایی و چشایی و برخی علائم گوارشی نظیر حالت تهوع و اسهال خود را نشان می‌دهد. حال سوال اینجاست که ریزش مو در کرونا ممکن است؟

با توجه

به تحقیقات بسیاری که بر روی بهبودیافتگان کرونا انجام شده، متاسفانه بسیاری از  اثرات این بیماری حتی پس از بهبود کامل نیز باقی خواهد ماند. اثراتی نظیر آسیب ریه‌ها و تنفس و اختلالات بویایی از آن جمله است.

اما

یکی از شایع‌ترین عوارض ابتلا به کرونا ریزش موها است. عارضه ای که که بسیاری از بهبودیافتگان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند . برای بررسی ریزش مو در کرونا در مرکز موی ایندرا با ما همراه باشید.

2 نوع ریزش مو در کرونا چیست؟

ریزش مو در دوران کرونا در دو نوع مختلف ایجاد می شود که این دو نوع ریزش مو به شرح زیر هستند:

1) ریزش مو تلوژن افلوویوم

در ریزش مویی که از این نوع باشد، فرد بیش از 50 الی 100 تار مو را در طول یک روز از دست می دهد. این عارضه معمولا پس از طی شدن یک مرحله استرس در بیمار شروع می شود.

در این نوع ریزش مو، سیستم رشد مو به علت بیماری کووید 19 دچار مشکل می شود و تغییراتی پیدا می کند که منجر به ریزش مو می شود.

2) ریزش موی آلوپسی

به صورت کلی بیماری کووید 19 باعث بروز بیماری آلوپسی نمی شود، اما افرادی که در معرض ابتلا به آلوپسی هستند و به بیماری کووید 19 نیز مبتلا می شوند، التهاباتی در انها پدیدار می شود که این التهابات باعث افزایش مولکول های ایمنی می شود و ابتلا به آلوپسی را شکل می دهد.

علاوه بر آن افزایش سطح کورتیزول که هورمونی در رابطه با استرس است نیز باعث بروز این نوع ریزش مو در ابتلا به ویروس کرونا می شود.

ریزش مو در کرونا

آیا وقعا ریزش مو یکی از عوارض کروناست؟ تقویت موهای کاشته شده به چه شکل است؟

با توجه به اینکه

مدت زمان زیادی از ظهور ویروس کرونا نگذشته است، درباره نشانه های این بیماری و همچنین عوارض آن نکات مبهم فراوان است.

یکی از تحقیقات معتبر در سال 2020 عوارض ابتلا به کرونا را در 63 بیمار بهبودیافته بررسی کرد. این مطالعه نشان داد که حدود 24.1 درصد از بهبودیافتگان پس از بهبودی دچار ریزش موها شده‌اند.

در این تحقیق

به طور متوسط زمان شروع ریزش موها پس از بهبودی کامل 58.6 روز بود. این موضوع نشان می‌دهد که ریزش موها پس از کرونا مشکلی است که در مردان و زنان بهبودیافته از این بیماری ظاهر می‌شود.

اما خوشبختانه  این ریزش همیشگی نیست و پس از مدتی از بین می‌رود.

ریزش مو در کرونا

3 علت ریزش مو در کرونا

مطالعات از  افراد بهبودیافته از کرونا نشان داده است که ریزش مو در کرونا  به علت نام تلوژن افلوویوم TE است. همانطور که میدانید مو سر و بانک مو چرخه حیات مشخصی دارد.

به مرحله رشد موها

آناژن و به مرحله ریزش آن‌ها تلوژن می‌گویند. ریزش مو تلوژن افلوویوم زمانی رخ می‌دهد که این چرخه، دچار نقص و اختلال شود. یعنی چرخه حیات مو، در فاز تلوژن (ریزش) باقی بماند و رویش فاز آناژن، در حدی نباشد که بتواند جبران موهای ازدست‌رفته را  کند.

به‌عبارت‌دیگر

رویش مجدد موهای ریخته شده آن‌طور که بایدوشاید صورت نگیرد. در افرادی که به ریزش موی TE مبتلا هستند، ریزش موها به‌صورت ناگهانی و دسته‌ای اتفاق می‌افتد. درواقع در زمان شانه زدن موها یا دوش گرفتن توده‌های بزرگی از موها می‌ریزند. علت ریزش مو  در کرونا به شرح زیر است: :

1) تب شدید و بالا رفتن دمای بدن

یکی از اصلی ترین علائم کرونا تب شدید است. همین تب می تواند عامل احتمالی ریزش مو در کرونا باشد.

2) استرس

استرس همیشه باعث ریزش مو ها می شود. در دوران بیماری کرونا استرس های محیطی، فشار قرنطینه و نگرانی خانواده بر این استرس ها می افزاید.

3) داروهای درمان کننده کرونا

به علت ناشناخته بودن بیماری کرونا، درمان مشخصی نیز برای آن پیدا نشده است. بنابراین پزشکان از انواع داروها برای درمان استفاده می کنند که ممکن است باعث ریزش مو در افراد شود. اما اینگونه ریزش مو، پس از بهبودی و قطع مصرف داروها برطرف می شود.

در صورتی که

ححبه هر دلیلی از قرص آزارام  و قرص روفانیب استفاده می کنید در زمان ابتلا به کرونا برای مدتی این قرص را زیر نظر پزشک قطع کنید و پس از بهبودی مجدد این قرص را استفاده کنید

برای کنترل ریزش مو در کرونا چه کنیم؟

2 راهکار مهم برای کنترل کرونا به شرح زیر است:

1) راهکارهای خانگی 

راهکارهای خانگی  برای درمان ریزش مو در کرونا و بانک مو وجود دارد. اما حتما قبل از انجام آنها با پزشک مشورت کنید.

  1. شانه زدن آهسته و نبستن محکم موها با کش، استفاده از آب ولرم برای شستن مو ها میتواند برای کنترل ریزش مو موثر باشد.
  2. استفاده روزانه از ویتامین D
  3. ترمیم موهای سوخته شده و نقویت موها
  4. مصرف آمینو اسید میتواند در رشد و تقویت موها موثر باشد. بعضی مواد غذایی از جمله کلم بروکلی، شیر، مرغ، جوانه گندم، سفیده تخم‌مرغ و سبزیجات دارای برگ سبز از منابع سرشار آمینواسیدها هستند.
  5. مصرف امگا 3 یا روغن ماهی
  6. درمان ریزش مو با طب اسلامی و یا درمان ریزش مو با سیر
  7. ماسک آب پیاز و روغن نارگیل به رشد مو کمک می کند. یکبار در هفته به مدت 1تا2 ساعت این ماسک را ب روی موهایتان بگذارید.
  8. روغن رزماری با بهبود گردش خون در پوست سر به تقویت موها و رشد مجدد آنها کمک می کند.

2) راهکارهای پزشکی

راهکارهای خانگی به طورمعمول در طولانی مدت موثرند. بنابراین افراد برای تسریع در گرفتن نتیجه به پزشک مراجعه می کنند. ممکن است پزشک متخصص علاوه بر درمان های دارویی از روش های درمانی همانند شامپو برای ریزش موی سکه ای برای کنترل ریزش مو در کرونا بهره گیرد.

  1. مصرف مکمل های غذایی مانند هیرویت و آمپول تقویت مو علاوه بر تقویت ریشه و ساقه موی سر، رشد آنها را نیز سرعت می بخشد
  2. از دیگر تجویز های پزشکی می توان به قرص فیناستراید برای زنان و آقایان اشاره کرد که از مهمترین عوارض فیناستراید کاهش میل جنسی و یا حتی ناباروری است
  3. مزوتراپی مو از روشهای درمانی جدید می باشد. در این روش مواد مغذی و تقویت کننده به پوست سر تزریق می شود. مزوتراپی روشی موثر در درمان ریزش مو با الگوی مردانه است.
  4. ماینوکسیدیل هم یکی از روش های رشد مجدد موها می باشد که برخی از پزشکان آن را تجویز می کنند در این صورت توجه داشته باشید که عوارض ماینوکسیدیل بیشتر از مزایا و فوائد آن می باشد با این حال باید به فکر جایگزین ماینوکسیدیل باشید

راه های کنترل ریزش مو در کرونا

برای اینکه بتوان ریزش مو در دوران کرونا را کنترل کرد و جلوی وقوع آن را گرفت یا در صورت بروز آن میزان ریزش مو را کاهش داد، می توان علاوه بر استفاده از روش های ذکر شده در قسمت های فوقانی، از ماینوکسیدیل نیز برای تقویت و رشد مو استفاده کرد و یا موها و پوست سر را ماساژ داد.

مدیتیشن و یوگا نیز در این خصوص بی تاثیر نیستند زیرا باعث کاهش استرس می شوند.

مصرف انواع ویتامین و بیوتین نیز در این رابطه تاثیر گذار است که پیشنهاد می شود این راهکارها را انجام دهید.

ریزش مو بعد از کرونا چه زمانی اتفاق می افتد؟

بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه مشخص گردیده است که معمولا ریزش مو بعد از کرونا زمانی پدیدار می شود که همه علائم بیماری ناپدید شده باشند. به عبارت دیگر شایع ترین زمان بروز ریزش مو بعد از کرونا چند هفته بعد از ابتلا به بیماری است.

درست در مواقعی که

بیمار احساس می کند بهبود پیدا کرده است و شرایط بهتری را طی می کند، موها شروع به ریزش می کنند و ریزش مو پدیدار می شود.

البته

از این مساله نیز نباید غافل شد که ابتلا به ریزش مو در اثر بیماری کووید 19 در تمامی مبتلایان به این بیماری رخ نمی دهد و فقط برخی از آنها را درگیر می کند.

آیا ریزش مو بعد از کرونا یک واقعه دائمی است؟

به صورت کلی در پاسخ به این سوال باید گفت که معمولا ریزش موی ایجاد شده بعد از دوران کرونا به شکل موقتی است و معمولا بعد از مدت زمانی در حدود شش الی نه ماه برطرف می شود.

اما چنانچه بخواهید که

ریزش موی خود را بعد از کرونا در مدت زمان کوتاه تری برطرف کنید لازم است که به تقویت موهای خود بپردازید و ریشه و ساقه موی خود را تقویت کنید تا هم ریزش مو در مدت زمان کوتاه تری برطرف شود و هم موها تقویت شوند.

آیا مراجعه به پزشک در خصوص ریزش مو بعد از کرونا الزامی است؟

زمانی که ریزش مو بعد از کرونا ایجاد می شود، بسیاری از افراد به پزشک مراجعه می کنند، اما با این حال خیلی از اشخاص از رفتن به پزشک سر باز می زنند. در این رابطه باید کفت که در چنین شرایطی مراجعه کردن به پزشک بهتر از مراجعه نکردن به پزشک است.

زیرا زمانی که

برای بررسی ریزش مو به پزشک مراجعه می کنید، می توانید مطمئن شوید که علت ریزش مو چیست و اطلاع یابید که واقعا ریزش موی شما بر اثر ابتلا به بیماری کرونا است و یا علل دیگری برای ایجاد آن وجود دارد.

در نتیجه

با انجام این بررسی ها می توانید به شکل بهتری برای درمان و برطرف کردن ریزش مو اقدام کنید و نتیجه بهتری دریافت کنید. پس توصیه ما این است که در صورت تمایل حتما در این مواقع به پزشک مراجعه کنید و از او راهنمایی بگیرید.

نکته آخر

براساس مطالعات دانشمندان، هنوز دلیل محکمی برای ارتباط مستقیم بین ریزش موی بدن و بیماری کرونا مشاهده نشده است. اما چنانچه بعضی افراد چندهفته پس از بهبود دچار ریزش مو شدند جای نگرانی نیست.

زیرا

این ریزش موقتی بوده و پس از شش ماه برطرف می شود. همچنین افراد می توانند با استفاده از درمان های خانگی و پزشکی همانند آمپول رویش مجدد مو  ریزش مو در کرونا را کنترل و بهبود ببخشند.

تماس با ما

فرم مشاوره

نام و نام خانوادگی*
ارسال دیدگاه
Subscribe
Notify of
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
آنچه در این مقاله می خوانید!