درمان ریزش موی زنان

آنچه در این مقاله می خوانید!

مو برای اکثریت خانمها  یکی از بزرگترین ویژگی های از نظر زیبایی ظاهری می باشد ، بنابرین ریزش مو باعث ترس و  وحشت آنها می شود. امروزه به علت استرس و بیماری ها حدود 50-40 درصد زنان زیر 40 سال درگیر مشکل ریزش مو می باشند.

طبق تحقیقات اخیر در دانشگاه علوم پزشکی تهران

متوسط سن ابتلا به ریزش مو در زنان ، 30 سالگی است. درگذشته عمده ریزش موی زنان ریزش مو  مربوط به دورۀ یائسگی یا پس از یائسگی می شد. کلینیک تخصصی ایندراهیر علل ریزش مو و درمان ریزش مو در زنان همانند کاشت مو زنان را بررسی می کند.

علل ریزش موی زنان

افراد معمولا هنگامی متوجه ریزش موی خود می شوند که حجم زیادی از مو را از دست داده اند. به طور طبیعی  افراد روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ عدد تار مو از دست می‌دهند.

ریزش موها

بخشی از چرخه‌ی طبیعی رشد مو است. موهای قدیمی می‌ریزند تا جا برای موهای جدیدتر باز شود. هنگامی که تعادل بین رشد موهای جدید و ریزش موهای قدیمی به هم می‌خورد، با مشکل ریزش مو یا طاسی مواجه می‌شویم.

به ریزش موی بیش از حد در علم پزشکی، آلوپسی یا طاسی گفته می‌شود.

به طور کلی چرخه‌ رشد موهای بدن و سر به طور طبیعی شامل سه مرحله می شود:

1) مرحله‌ی آناژن (فاز رشد)

این مرحله بین ۲ تا ۸ سال زمان می برد. در حالت طبیعی ۸۵ تا ۹۰ درصد از موهای سر در این مرحله به سر می‌برند.

2) مرحله‌ی کاتاژن (فاز گذرا)

این مرحله ۲ تا ۳ هفته زمان می برد و در آن فولیکول‌ها تحلیل می‌روند.

3) مرحله‌ی تلوژن (فاز استراحت)

این مرحله ۲ تا ۴ ماه زمان می برد و در انتهای آن مو می‌ریزد.

چه افرادی دچار ریزش مو می‌شوند؟

هر فردی ممکن است دچار ریزش مو شود؛ اما در بین خانم هایی که شرایط زیر را دارند این مشکل شایع‌تر است:

  1. خانم‌های بالای ۴۰ سال
  2. خانم‌هایی که به تازگی زایمان کرده‌اند.
  3. خانم‌هایی که تحت شیمی‌درمانی هستند یا داروهای خاص دیگری مصرف می‌کنند.
  4. خانم‌هایی که عادت به سفت بستن یا بافتن موهای خود دارند.
  5. خانم‌هایی که به طور مداوم از مواد شیمیایی مضر برای موهای خود استفاده می‌کنند.
درمان ریزش موی زنان

4 نوع درمان ریزش موی زنان

بسته به نوع ریزش و الگوی آن درمان ریزش مو متفاوت است. کلینیک تخصصی ایندارهیر برای هرنوع ریزش مو یک راهکار پیشنهاد می کند. اگر موها نازک شده بهتر است از مزوتراپی و PRP که جایگزین ماینوکسیدیل می باشند،  استفاده شود.

اگر به صورت تکی و لابه لای موها ریزش پیدا کرده است روش اسکالپ سر و در صورت ریزش کامل موها و قرص فیناستراید برای زنان پیشنهاد می شود.

1) مزوتراپی مو

مزوتراپی مو یک روش غیر تهاجمی است که شامل تزریق مواد مغذی برای تحریک رشد مو می باشد. این تزریق به صورت کم عمق به پوست سر ، زیر اپیدرم ، لایه خارجی پوست و مزودرم ، لایه میانی پوست ، و به منظور تحریک پوست و تحریک بازسازی مو انجام می شود.

این تزریق ها که

متناسب با نیازهای هر بیمار تنظیم می شوند ، شامل  ترکیبی از مواد معدنی ، ویتامین ها ، آمینو اسیدها و آنزیم های مشترک هستند و مستقیماً در ناحیه مورد نظر تزریق می شوند.

این مواد مغذی

علاوه بر تحریک رشد مو، گردش خون در پوست سر را افزایش می دهند، التهاب را کاهش می دهند، کلاژن را تحریک می کنند، اندازه فولیکول را افزایش می دهند .بنابراین باعث توقف ریزش و  رشد بیشتر مو می شود.

هزینه مزوراپی و تعداد جلسات لازم برای مزوتراپی، با توجه به ساختار موی افراد ، معمولا ۱۰ جلسه به طول می انجامد. این جلسات ابتدا در چهار هفته متوالی و سپس هر 15 روز انجام می شود.. برای نگهداری از نتایج ، جلسات نگهداری هر ۳ ماه یکبار توصیه می شود.

2) پی آر پی (PRP)

پی آر پی یا «Platelet-Rich Plasma ا یک نوع درمان برای ریزش موی افراد می باشد . همانطور که می دانیم خون بدن از دو بخش کلی تشکیل شده است : هماتوکریت و پلاسما

برای درمان پی آر پی

ابتدا حدود ۱۰ تا ۲۰ میلی‌لیتر خون از بازوی شما گرفته می‌شود.. نمونه خون در دستگاهی به نام سانتریفیوژ  قرار می‌گیرد. در این دستگاه با چرخش سریع و بر اساس نیروی گریز از مرکز، بخش‌های مختلف خون جدا می‌شوند.

در نهایت

محلولی به دست می‌آید که سرشار از پلاکت‌های خونی است. بعد از جداسازی و آماده‌سازی محلول PRP، آن را به پوست سر تزریق می‌کنند. با ورود محلول به ناحیه‌ی دچار مشکل، فاکتورهای رشد از پلاکت‌ها آزاد می‌شوند.

این فاکتورها

باعث تحریک تشکیل کلاژن ، تشکیل عروق خونی وساماندهی و تقسیم‌ سلول‌ها می‌شوند . نتیجه تزریق PRP  و  هزینه پی آر پی مو در نهایت باعث کاهش التهاب پوست و توقف ریزش مو، افزایش ضخامت و تراکم موها می‌شود.

3) اسکالپ سر

اسکالپ سر یا هاشور سر، درمانی برای رفع طاسی سر و کم پشتی موی سر است که یکی از جدیدترین روش های ترمیم موی سر در بین زنان و مردانی که دچار ریزش مو می باشند.

اسکالپ سر

به معنای هاشور زدن کف سر یا پوست سر است به نحوی که فضای خالی سر که بر اثر ریزش به وجود آمده است، با پیگمنت پر ‌شود. در این روش، پیگمنت از طریق سوزن‌های ریز یا میکرونیدل‌ها به پوست سر یا اسکالپ تزریق می‌شود.

این فرایند باعث می‌شود که

ظاهری شبیه به فولیکول‌های مو در پوست سر ایجاد شود و فرد پرمو به نظر بیاید. این فرایند در واقع نوعی کپی کردن فولیکول‌های موهای طبیعی است که باعث ایجاد ظاهری پرحجم در نواحی خالی سر می‌شود.

این روش برای کسانی مناسب است که مشکلاتی مثل باریک شدن خفیف موها یا عقب رفتن مو در نواحی محدود دارند.

4) پروتز مو

پروتز مو یکی از راه‌حل‌های رفع مشکلات مربوط به ریزش مو به شمار می‌رود. در این روش تارهای طبیعی مو به ‌جای کاشت در پوست سر، روی پروتزهای نانویی که جنس ظریف و مشبکی دارند، قرار می‌گیرند.

سپس

این پروتز را با چسب مخصوصی روی پوست سر انسان و در قسمت هایی که دچار ریزش شده اند، می‌چسبانند. پروتز مو یک راه‌حل موقت اما با ظاهری طبیعی برای پوشش دادن قسمت‌های طاس سر است. پروتز مو از دو قسمت «بیس پروتز» و «موهای پروتز» تشکیل می شود.

بیس پروتز

یک لایه توری مشبک بسیار ظریف است که با شبیه‌سازی پوست سر انسان ساخته شده و امکان تبادل هوا برای پوست سر را ایجاد می‌کند. پروتز با کلاه گیس متفاوت است. نحوه کاشت مو  در پروتز باعث می‌شود پروتز مانند کلاه‌گیس ظاهری غیرطبیعی نداشته باشد.

نکته آخر در مورد ریزش موی زنان

ریزش مو باعث ناراحتی و کمبود اعتماد به نفس در افراد و بخصوص در خانمها می شود. با توجه به نوع ریزش و مقدار و شرایط فرد، درمان آن متفاوت است. کلینیک تخصصی موی ایندراهیر با استفاده از پزشکان مجرب و دستگاه های پیشرفته، بهترین درمان را به شما پیشنهاد می دهد.

تماس با ما

فرم مشاوره

نام و نام خانوادگی*
ارسال دیدگاه
Subscribe
Notify of
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
آنچه در این مقاله می خوانید!