فولیکول مو چیست و چه عملکردی دارد؟

فولیکول مو چیست و چه عملکردی دارد؟
آنچه در این مقاله می خوانید!

فولیکول مو یک ساختار زیستی است که داخل پوست قرار دارد و مسئول رشد و تغذیه موها می‌باشد. این ساختار توده‌ای از سلول‌ها است که درون پوست قرار گرفته و تا عمق لایه تحتانی پوست (لایه زیرین پوست) امتداد دارد. همچنین هر فولیکول مو شامل یک ساقه مو است.

در این مقاله به 4 مورد از بهترین و معجزه آسا ترین روش ها جهت ترمیم فولیکول مو اشاره شده است.

بنابراین اگر به دنبال این هستید که:

  • دارو برای محکم شدن ریشه مو
  • بهترین روغن برای سفت شدن ریشه مو
  • علت شل شدن ریشه مو

مقاله را تا انتها مطالعه نمایید تا به پاسخ سوالات خود و اطلاعات مفید در این زمینه دست پیدا کنید.

 ساختار فولیکول مو

فولیکول مو یک ساختار پیچیده داخل پوست است که دارای چندین قسمت مختلف است. ساختار اصلی فولیکول مو، که مو به وسیله آن به پوست متصل می‌شود، شامل موارد زیر است:

  •  ماهیچه عضلانی
  •  لایه پاپیلا
  •  غشاء شیب

این ساختارهای مختلف در فولیکول مو تعامل دارند و همکاری می‌کنند تا فرایند رشد مو را انجام دهند و موها را تغذیه کنند.

برآمدگی مو

استفاده از محصولات شیمیایی مانند رنگ‌های مو، مواد شیمیایی حالت دهنده، حالت‌دهنده‌های حرارتی امکان دارد باعث شکنندگی و برآمدگی موها شود.

شستن موها با آب داغ، استفاده از شامپو یا محصولات ناصحیح یا حتی بالا رفتن موها در حال خشک شدن می تواند منجر به برآمدگی موها شود.

ترمیم فولیکول مو
ترمیم فولیکول مو

استفاده برخی از ابزارهای حرارتی مانند حمام مو، حالت‌دهنده‌های حرارتی، صاف کننده‌های حرارتی و مو آهن بدون استفاده از حداقل حفاظت و حرارت ممکن است به موها آسیب برساند و باعث برآمدگی آنها شود.

فاکتورهای داخلی مانند علل ژنتیکی، تغذیه نامناسب، عوامل هورمونی و بیماری‌های مرتبط می‌توانند به ظاهر برآمده موها تأثیر بگذارند.

حتما بخوانید:

جام مو

جام مو ایجاد یک سبک یا طرح ظریف در موهای سر می باشد. این ممکن است شامل ریختن موها به صورتی خاص یا ایجاد طرح‌های خاص در موها با استفاده از ابزار مو مانند پین‌ها، پرزها و اسپری باشد.

پابیلا

ایجاد طرح‌ها و الگوهای مختلف روی موها با استفاده از رنگ مو، هایلایت، برزنت و یا تغییر شکل موها با استفاده از ابزارهای مختلف مو را پابیلا می گویند. ایجاد پاپیلا مو یک روش خلاقانه برای تزئین موها است.

می توانید از پاپیلا موهای رنگارنگ، استیکرهای مو و محصولات مختلفی که برای تغییر شکل و طرح موها وجود دارد، استفاده کنید.

 ساختار فولیکول مو
ساختار فولیکول مو

 گیرنده حسی

به طور کلی، این سیستم‌ها شامل الکترودها، حسگرها یا اجزاء الکترونیکی دیگری هستند که به موها یا پوست سر متصل می‌شوند و از طریق انتقال الکتریکی و محرک‌های حسی (مانند لرزش یا ارتعاش) حسی بر روی فرد را ایجاد می‌کنند.

 غلاف ریشه مو

روشی است که در آن ریشه‌های مو با روش‌های مختلف پوشش داده می‌شوند تا ظاهری پرده‌ای و صاف به موها بدهد.

چرخه رشد مو

چرخه رشد مو به مراحل مختلفی اشاره دارد که موها در طول زمان از آنها عبور می‌کنند.

فاز آناژن (رشد)

فاز آناژن (رشد) مرحله‌ای از سیکل رشد مو است. در این فاز، ریشه‌های مو در پوست سر به طور فعال به رشد می‌پردازند. یعنی در این مرحله، سلول‌های درون ریشه مو، نمو می‌کنند و مو به طور قابل مشاهده در حال رشد است.

 فاز کاتاژن (انتقال)

فاز کاتاژن (انتقال) یکی از مراحل سیکل رشد مو است که در ادامه فاز آناژن (رشد) و قبل از فاز تلوگن (خروج) قرار می‌گیرد. در این فاز، ریشه مو توقف کامل در رشد خود می‌کند و فرآیندی به نام کاتاژن آغاز می‌شود. این مرحله معمولاً به مدت کوتاهی در حدود چند هفته دوام می‌یابد.

فاز تلوژن (استراحت)

فاز تلوژن یا مرحله استراحت، یکی از مراحل چرخه رشد مو است. در این مرحله، ریشه مو در حال استراحت و موها در مرحله ثابت قرار می‌گیرند به این معنی که فعالیت رشد مو متوقف می‌شود. معمولاً 10 تا 20 درصد از موها در مرحله تلوژن قرار دارند.

4 روش خارق العاده ترمیم فولیکول مو

از بهترین و مهم ترین روش هایی که برای ترمیم فولیکول مو به کار می رود و در مراکز زیبایی مو انجام می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) کربوکسی تراپی مو

کربوکسی تراپی مو یکی از روش های نوینی است که به منظور ترمیم فولیکول مو استفاده می شود.

در این روش

گاز کربن دی اکسید به لایه میانی پوست سر یعنی لایه درم تزریق می شود و وارد شدن آن به لایه میانی پوست سر باعث می شود که فولیکول های مو تحریک شوند و رشد آنها افزایش پیدا کند.

لازم به ذکر است که

گاز کربن دی اکسید پس از ورود به پوست سر تجزیه می شود و دفع می گردد که از این جهت مشکلی را برای شما به وجود نخواهد آورد.

2) مزوتراپی

مزوتراپی مو یک روش کم تهاجمی برای ترمیم فولیکول مو است که در این روش مواد مورد نیاز برای ترمیم مو یعنی ویتامین ها و پروتئین ها و مواد معدنی به صورت موضعی بر روی پوست سر و در لایه میانی آن تزریق می شوند و به این شکل تقویت فولیکول مو اتفاق می افتد.

این روش هیچ گونه خطر و ضرری برای انسان ندارد و در آن مواد اضافی به پوست سر وارد نمی شود.

معمولا در این روش از آمپول هیر فیلر استفاده می شود که تمامی ترکیبات مورد نیاز برای رشد مو را به همراه دارد.

ترمیم فولیکول مو چگونه است؟

3) پی آر پی مو

در میان روش های جدیدی که برای ترمیم فولیکول مو به وجود آمده اند، پی آر پی مو نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

زیرا در این روش

هیچ ماده اضافی به بدن وارد نمی شود بلکه برای انجام آن ابتدا به میزان بسیار کمی خون از فرد مورد نظر دریافت می شود و سپس با استفاده از دستگاه های مخصوص پزشکی پلاسما و پلاکت خون از هم جدا می شوند و سپس پلاسمای غنی شده از پلاکت را به لایه میانی پوست سر به شکل موضعی تزریق می کنند.

لازم به توضیح است که خون را برای این کار از بازوی فرد دریافت می کنند و آن را به پوست سر باز می گردانند.

انجام شدن این روش باعث می شود که فولیکول های مو رشد بهتری پیدا کنند و تقویت شوند.

چنانچه

از هر یک از روش های ذکر شده به منظور ترمیم مو استفاده کنید، باید هر یک از آنها را چندین مرتبه در حدود دو الی سه جلسه انجام دهید تا نتیجه بهتری دریافت کنید و در شرایط ایده الی ترمیم موهای شما انجام شود.

4) درمان خانگی فولیکول مو

علاوه بر روش های ذکر شده در فوق، با روش های خانگی مانند: روغن تراپی و یا استفاده از ماسک های خانگی نیز می توان به تقویت فولیکول های مو پرداخت.

اما لازم به ذکر است که

این روش ها به صرف مدت زمان زیادی برای دریافت نتیجه نیاز دارند و باید حداقل دو ماه این روش ها را به شکل مداوم انجام دهید تا نتیجه حاصل از آن را دریافت کنید.

بهترین قرص برای تقویت فولیکول مو

از جمله بهترین قرص ها می توان به 2 مورد زیر اشاره کرد:

  • قرص یونی زینک
  • قرص هیرویت

هزینه ترمیم ریشه مو چقدر است؟

در صورتی که ترمیم ریشه را در خانه انجام دهید با صرف هزینه بسیار کمی قادر به انجام این کار خواهید بود اما ترمیم مو با روش های طبی ذکر شده و در مراکز زیبایی پوست و مو هزینه بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت.

اما به صورت کلی هزینه انها خیلی زیاد نیست.

هزینه ترمیم ریشه مو چقدر است؟

بهترین مرکز ترمیم مو در تهران

ترمیم ریشه مو در تهران و یا حتی ترمیم ساقه  با روش های مختلف ذکر شده را می توانید در مرکز موی ایندرا انجام دهید. مرکز موی ایندرا علاوه بر اینکه ترمیم مو با این روش ها را برای شما عزیزان انجام می دهد، خدمات مربوط به کاشت مو، پروتز مو و کلاه گیس را نیز ارائه می دهد.

در صورتی که مایل به انجام این کار در مرکز موی ایندرا هستید، با ما در تماس باشید.

جمع‌بندی

فولیکول مو محفظه کوچک و عمقی است که شامل ریشه مو، پاپیلا مویی و سایر ساختارهای مرتبط است. این محفظه در لایه اپیدرم پوست سر واقع شده و مو به وسیله رشد زیادی که از طریق فولیکول مو انجام می‌پذیرد به خارج رشد می‌کند.

تماس با ما

فرم مشاوره

نام و نام خانوادگی*
ارسال دیدگاه
Subscribe
Notify of
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
آنچه در این مقاله می خوانید!