بانک مو چیست؟

بانک مو
آنچه در این مقاله می خوانید!

بانک مو چیست؟ اگر شما درحال تحقیق برای ریزش مو در کرونا و یا کاشت مو  هستید یا به دلایلی دچار کم پشتی، ریزش مو ویا طاسی شده اید، درصورتیکه بانک موی مناسبی داشته باشید حتما یکی از درمان هایی که به شما پیشنهاد شده است کاشت مو می باشد.

اما این حتما این سوال برای شما پیش می آید که بانک مو چیست؟ هزینه ترمیم مو HRT چقدر است؟  ما در این مقاله قصد داریم به این سوال شما پاسخ بدهیم.

بانک مو

بانک مو به قسمتی از سر گفته می­‌شود که گرافت­‌های مو برای کاشت از آنجا تامین می شود و یک منبع مناسب برای کاشت مو محسوب می شود.

بهترین بانک مو، پشت سر و در فاصله به طول 20 الی 25 سانتی متر بین دو گوش است. موهای این قسمت از سر مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی و هورمون­‌هایی دارند که منجر به ریزش مو می‌شوند.

به همین دلیل

در اکثر افراد حتی تا سنین پیری، مو‌های این قسمت سالم باقی مانده اند.. بنابراین هنگامی که فرد دچار ریزش موی شدید سر، ابرو و یا ریش شده و راهکار‌های درمانی برای او تاثیر ندارد، می­تواند از روش کاشت مو یا جایگزین ماینوکسیدیل استفاده کند.

روش های مختلفی برای برداشت از بانک مو وجود دارند که با تشخیص پزشک متخصص کاشت مو در تهران تعیین می شوند.

3 روش برداشت مو

از جمله این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1 FIT در این روش موها از قسمت بانک مو به صورت پراکنده و تکی برداشت می شوند.
2 FUT در این روش موها بصورت یک نوار ۱ سانتی متری برداشته می شوند که اگر پزشک دقت و حوصله کافی به خرج ندهد، ممکن است اثر بخیه آن باقی بماند.
3 در روش ترکیبی نیز موها بصورت ترکیب دو روش قبل یعنی FIT و FUT برداشته می شوند.

بانک موی هر فرد مخصوص خود آن فرد است و برای نمی توان برای افراد دیگر استفاده کرد. زیرا فولیکول های مو حاوی  DNA می باشد و در صورت استفاده برای فرد دیگر ، بدن واکنش نشان خواهد داد و ممکن عمل بیهوده ای را انجام داده باشید.

پس سعی کنید

مراقب بانک موی خود باشید. تنها در صورتی یک فرد می­‌تواند از بانک موی فرد دیگر استفاده کند که دو قلوی همسان باشند. البته معمولا ریزش مو ژنتیکی است، دوقلو‌های همسان هم به احتمال زیاد با هم دچار ریزش مو می‌­شوند و هر کدام به بانک موی خود نیاز دارند!

بانک مو

بانک موی قوی

چند ویژگی مهم بانک موی قوی عبارتند از:

  • اولین ویژگی بانک موی قوی، تراکم بسیار عالی موی سر است. البته اهمیت تراکم مو براساس روش پیوند طبیعی مو مشخص خواهد شد برای مثال در روش FUT، حتما باید تراکم مو بسیار بالا باشد تا بتوان تعداد گرافت کافی به دست آورد. از سویی دیگر این روش تهاجمی است و باعث آسیب به بانک مو خواهد شد.
  • از طرفی لازم است بانک مو، پوست سالمی داشته باشد. در برخی افراد مشاهده می‌کنیم علی رغم پرپشت بودن موی سر، پوست دچار بیماری قارچی شده است. در نتیجه نمی‌توان از این قسمت به عنوان بانک مو استفاده نمود.
  • فاکتور دیگر که تعیین‌کننده کیفیت و قدرت بانک مو است، ضخامت مو است که قدرت فولیکول مو را می‌کند. هر اندازه فولیکول قوی‌تر باشد، کاشت مو با موفقیت بیشتر صورت خواهد گرفت

بانک موی ضعیف

اما چنانچه فرد بنا به دلایل مختلف از بانک موی مناسبی برخوردار نباشند می توانند از روش های دیگر برداشت مو مانند BHT و یا کاشت مو بدون بانک مو و همچنین از ترمیم موهای سوخته شده استفاده کنند. 

در روش BHT فولیکول های مو از قسمت های دیگر بدن برداشت می شوند و در قسمت جلوی سر کاشته می شوند و همچنین ممکن است کاشت موی مصنوعی بهترین گزینه برای افراد با بانک موی ضعیف باشد.

تخریب بانک مو

ممکن است بر اثر خطای پزشکی در عمل کاشت مو و برداشت بیش از حد از قسمت بانک مو ، این ناحیه تخریب و یا آسیب ببیند. اغلب این خطا در روش FIT صورت می گیرد.

متخصصی که عمل برداشت مو را انجام می دهد باید فاصله مناسب برای برداشت فولیکول ها را رعایت کند. این مشکل یکی از عیب های روش FIT می باشد.

اگر برداشت ها با فاصله ی مناسب انجام نشوند باعث مردگی پوست خواهد شد و ممکن است آن قسمت را دچار طاسی کند. برای حل این مشکل تقریبا راه چاره ای وجود ندارد و تنها می توان با بلند شدن قسمت های دیگر مو آن را پوشاند.

بیشتر بخوانید: ترمیم بانک مو بعد از کاشت

مراقبت از بانک مو بعد از کاشت مو

در روش‌هایی که برداشت نواری انجام می‌شود، مانند FUT زخم های ایجاد شده بعد از کاشت مو باید کاملاً تحت مراقبت قرار گیرند. اما در روش‌­های جدید که برداشت مو از این نواحی پراکنده است، زخم سطحی و ریز است که نیازی به پانسمان و مراقبت خاصی ندارد.

مثلا همانطور که در قسمت بالا گفته شد

در روش FUE زخم­‌ها پراکنده و کوچک هستند. این زخم­‌های کوچک در فاصله پنج روز بعد از پیوند به شکل نقطه­‌های صورتی قابل رویت هستند اما بعد از رشد مجدد مو، به تدریج محو می­‌شوند و اثری از آن‌ها نخواهد ماند.

ممکن است

در ناحیه پشت سر احساس خارش بکنید و این کاملا طبیعی است. بعد از گذشت سه روز به تدریج این حس خارش از بین می­رود.

اما در هر صورت باید برای جلوگیری اتفاقات ناخوشایند، چند توصیه را جدی بگیرید:

1 حتما برای جلوگیری از عفونت زخم­‌ها و بهبود سریع­‌ آن­‌ها، از دارو‌های آنتی بیوتیک که متخصص تجویز می­‌کند استفاده کنید
2 حتما از آمپول تقویت مو و همچنین آمپول رویش مجدد مو استفاده کنید
3 در هفته­‌های اول بعد از کاشت مو ، هرروز ناحیه بانک مو و  ناحیه پیوند شده، شسته شوند. چرا که هنوز زخم‌­ها کامل جوش نخورده و امکان آلودگی و عفونت وجود دار

البته شستن مو بعد از کاشت بسیار مهم است و حتما باید با توجه به دستورالعمل­‌های پزشک این کار را انجام دهید تا به فولیکول­‌های تازه کاشته شده آسیب نرسانید.

توجه! توجه!

معمولا پس از گذشت چهار ماه، موهای قسمت اهدا کننده شروع به رشد می کنند. در ابتدا مو‌ها ضخامت کمی دارند و نازک هستند.

به مدت ده الی پانزده ماه بعد از پیوند، ضخامت مو‌های ناحیه بانک مو  به شکل اولیه خود باز می گردد.

در آخر

حال با توجه به نکات ذکر شده حتما متوجه شدید که مهمترین مهم‌ترین عامل در سلامت بانک مو پس از کاشت مو و یا درمان بیماری ریزش موی بدن، استفاده از خدمات کلینیک‌های معتبر است. همچنین مهارت پزشک و کادر درمانی اهمیت بالایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

تماس با ما

فرم مشاوره

نام و نام خانوادگی*
ارسال دیدگاه
Subscribe
Notify of
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
آنچه در این مقاله می خوانید!