بیماری ایکتیوز یا ایکتیوزیس چیست و درمان آن کدام است؟

ایکتیوز
آنچه در این مقاله می خوانید!

بسیاری از بیماری های به وجود آمده بیماری هایی ژنتیکی و بسیاری دیگر بیماری های اکتسابی هستند. بیماری های اکتسابی مواردی همچون سرما خوردگی، سرطان، فشار خون و…که در طی زندگی و تحت تاثیر عوامل مختلف به وجود می آیند، هستند. ار این رو میخواهیم در این مطلب در مورد بیماری ایکتیوز مطالبی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم

اما در خصوص بیماری های ژنتیکی اوضاع کمی متفاوت است، این بیماری ها به علت نقص های ماده ژنتیکی یا همان اختلالات ژنی موجود در DNA انسان یا حیوان به وجود می آیند.

موضوع صحبت امروز در مورد یکی از همین بیماری های ژنتیکی به نام ایکتیوز است. پیش از آن که بخواهیم در مورد خود بیماری و درمان آن با استفاده از پروتز مو در تهران توضیحی دهیم بهتر است ابتدا دلیل نامگذاری آن را متوجه شویم.

علت بیماری ایکتیوز چیست؟

بیماری ایکتیوز دارای انواع بسیار مختلفی است و به 28 نوع مختلف تقسیم می شود که در هر کدام از انواع آن نوع انتقال بیماری و یا مشکل ژنتیکی موجود، باهم متفاوت است.

به صورت کلی

علت ایجاد این بیماری بروز از هم گسیختگی در پدیده شاخی شدن است و باعث ایجاد هیپرکراتوز و یا پوسته شدن و اختلال در فونکسیون حفاظتی لایه شناختی می شود.

در این رابطه

باید به این مساله نیز اشاره کرد که تعداد زیادی درماتوزهای ایکتیوزیفرم وجود دارند که در همه آنها امکان ایجاد فرآیند شاخی شدن وجود دارد.

11 علامت بیماری ایکتیوز چیست؟

در این نوع بیماری شایع ترین علائم موجود عبارتند از:

  1. خشکی پوست
  2. قرمز شدن پوست
  3. ترک خوردگی های ریز
  4. پوسته پوسته شدن پوست تمام بخش های بدن
  5. عمیق شدن ترک های ایجاد شده بر سطح پوست
  6. ادامه پیدا کردن ترک های پوستی تا زمانی که به مویرگ ها می رسند
  7. ایجاد خونریزی در ترک های عمیق
  8. خارش بیش از حد پوست
  9. خراشیده شدن سطح پوست
  10. ایجاد عفونت پوستی
  11. و…

نام ایکتیوز

در خصوص ریشه نام ایکتیوز، بهتر است بدانید که واژه “ایکتی” از زبان یونانی گرفته شده است. ایکتی در این زبان به معنای ماهی است و ایکتیوز یعنی پوست ماهی که به همان فلس های تکه تکه ماهی اشاره دارد.

همچون

نام بسیاری از داروها و بیماری ها که نام علمی آن ها یک چیز و نام متداول و رایجشان بین مردم چیز دیگر است، این بیماری نیز نام عامیانه ای به نام “ماهیک” دارد که دقیقا به همان دلیل گفته شده مربوط می شود.

بیماری ایکتیوز چیست؟

بیماری ریزش موی بدن همانند ایکتیوز یک بیماری نادر است که بیماری ایکتیوز باعث خشکی پوست و همچنین پوسته پوسته شدن غیر عادی و غیر طبیعی پوست می شود.

این پوسته پوسته های تشکیل شده

می توانند بسیار نازک و یا بسیار ضخیم باشند. شاید نام این بیماری را زیاد نشنیده باشید و گمان کنید که بیماری نادری است، اما هر سال حدود 16 هزار کودک با این بیماری به دنیا می آیند. بیماری ایکتیوز مادر زادی است و متاسفانه تا پایان عمر فرد همراه او است.

همان طور که

دیگر بیماری ها مانند آلوپسی شاخه بندی شده و در هر زیر شاخه انواع و اقسام گوناگونی دارند، بیماری ایکتیوز نیز دارای 28 نوع مختلف است که در ادامه در خصوص برخی از آن ها صحبت خواهیم کرد.

دیگر نکته مهمی که در مورد ایکتیوز باید بدانید آن است که

این بیماری هر رنگ پوستی را مورد حمله قرار می دهد و هیچ فرقی نمی کند که پوست فرد چه رنگی باشد. نکته سوم و بسیار مهم که افراد درگیر با این بیماری و یا والدینی که فرزندشان درگیر این بیماری است، باید بدانند در خصوص آسیب هایی است که ایکتیوز علاوه بر پوست فرد به موهای او نیز می زند.

به علت آسیب بسیار شدید سطح پوست، موهای فرد نیز ریزش پیدا می کنند. اما راه چاره آن در ادامه معرفی شده است.

بیماری ایکتیوز

7 نوع بیماری ایکتیوزیس

همان طور که گفته شد بیماری “ایکتیوز” دارای 28 نوع مختلف است که به صورت تیتروار به این شکل هستند:

  1. سندروم چایلد
  2. نوزاد کلودیون
  3. کونرادی هونرمن
  4. داریر
  5. اپیدرمولیتیک
  6. دلقکی
  7. ولگاریس
  8. و…

این موارد همگی بیماری ایکتیوز هستند، اما به طور مثال ممکن است دارای تفاوت های جزئی در بروز علائم و همچنین نوع علائمی باشند که ظاهر می کنند. تشخیص نوع بیماری کار ساده ای نیست و نیاز به آزمایشات مختلف و نظر پزشک معالج فرد دارد.

به طور کلی انواع مختلفی از سندرم ها با بیماری ایکتیوز همراه می شوند که این سندرم ها از قبیل زیر هستند:

  1. نوزاد کلودیون
  2. کونرادی هونرمن
  3. اکتیوز اپیدرمولیتیک
  4. اریتروکراتودرماوریابیلیس
  5. بیماری داریر
  6. اکتیوز ولگاریس
  7. سندروم کید
  8. سندروم نترتون
  9. بیماری ذخیره ای لیپیدی خنثی
  10. رفسام
  11. سندروم معروف به شوگرن لارسن
  12. اکتیوز وابسته به ایکس
  13. اکتیوز دلقکی

5 علامت بیماری ایکتیوز

بر اساس تخقیقات انجام شده، مشخص گردیده است که اغلب افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، از علائمی به شرح زیر برخوردار هستند:

  1. کم کاری غده تیروئید
  2. ابتلا به اختلالات و بیماری های کلیوی
  3. سارکوئیدوز
  4. ابتلا به سرطان لنفوم هوچکین
  5. ابتلا به بیماری ایدز

علاوه بر اینها، مصرف برخی از دارو های شیمیای نیز می تواند از علل ابتلا به بیماری ایکتیوز باشد. به عنوان مثال: برخی از داروهای مربوط به سرطان هیدروکسی اوره و مهارکننده های پروتئاز و نیوتونیک اسید و همچنین مورافنیب نیز می توانند باعث بروز این بیماری در افراد شوند.

بیماری ایکیتوز کدام قسمت را درگیر میکند؟

بیماری ایکتیوز همان طور که در بخش های فوقانی اشاره شد، بیشتر بخش های بدن را به خود درگیر می کنند، اما مهم ترین و متداول ترین بخش های بدن که به این بیماری مبتلا می شوند، عبارتند از:

  1. تنه
  2. معده
  3. باسن
  4. پاها
  5. صورت
  6. پوست سر

لازم به ذکر است که لکه هایی که بر اثر این بیماری ایجاد می شوند، می توانند سفید رنگ، خاکستری رنگ و یا قهوه ای باشند.

در این بیماری

ترک های ضخیم و نازکی نیز ایجاد می شوند که این خشکی ایجاد شده در پوست و ترک های پوستی در فصول گرم سال بهبود پیدا می کنند و وضعیت بهتری پیدا می نمایند و در فصول سرد سال نیز بدتر می شوند و شرایط سخت تری را پیدا می کنند.

عوارض بیماری ایکتیوز چیست؟

از جمله شایع ترین عوارضی که بر اثر ابتلا به این بیماری ممکن است در افراد پدیدار شود، می توان به ایجاد عفونت و کم شدن آب بدن اشاره کرد. علاوه بر آن غدد عرقی نیز ممکن است که بر اثر این بیماری مسدود شوند و به این شکل گرم شدن بیش از حد پوست اتفاق بیفتد.

در صورت

ابتلا به بیماری میزان کالری سوزی در فرد مبتلا به ایکتیوز افزایش پیدا می کند زیرا در چنین شرایطی پوست باید برای تحریک سلول ها به میزان بیشتری کار کند.

ایکتیوز می تواند بسیاری از مشکلات عاطفی را نیز پدید آورد و باعث از دست رفتن اعتماد به نفس افراد و تغییر نگاه آنها به زندگی شود که این مسائل زمینه ساز بیماری افسردگی نیز هستند.

بیماری ایکتیوز می تواند باعث ابتلا به بیماری های مغز و اعصاب شود و با آسیب زدن به قرنیه چشم باعث از دست رفتن بینایی گردد.

بیماری ایکتیوز در مردان چه عوارضی دارد؟

عوارض

حاصل از بیماری ایکتیوز که در بخش فوق ذکر کردیم، مربوط به تمامی افرادی است که به این بیماری مبتلا می شوند، اما عوارضی از سوی این بیماری نیز وجود دارد که تنها به آقایان مربوط می شود و آقایان در این شرایط باید مراقب این عوارض باشند.

شایع  ترین عوارض ایکتیوز برای آقایان کم شدن تعداد اسپرم های انها، ابتلا به سرطان بیضه و پنهان شدن و نزول نکردن بیضه است.

درمان بیماری ایکتیوز

شاید این قسمت زیاد جالب نباشد، زیرا تاکنون پزشکان و محققان نتوانسته اند تا برای این بیماری مادرزادی و ژنی درمان مناسبی را پیدا کنند، به همین دلیل است که سالانه 16 هزار نفر در دنیا با این بیماری متولد شده و متاسفانه تمام عمرشان هم بایستی آن را تحمل کنند.

یکی از

روش هایی که می تواند به صورت موقتی علائم بیماری را از بین ببرد، تزریق کردن کورتون است. البته همان طور که همه شما آگاه هستید تزریق کورتون عوارض و معایب خودش را دارد.

خوشبختانه در زمینه زیبایی

علم بشر پیشرفت زیادی کرده است. طبق بررسی تجربیات و نظرات پروتز مو ، یکی از روش های مناسبی است که بیماران مبتلا به ایکتیوز که موهای خود را از دست داده اند هم می توانند از آن استفاده کنند.

مزیتی که

ترمیم مو به روش فرنچ لس و روش های دیگر برای این افراد دارد در آن است که نیازی به بانک موی فرد برای کاشت نیست و به دلیل لایه نانو که روی پوست فرد قرار می گیرد، کمترین آسیب به پوست سر می رسد و در نهایت نیز موهای کاشته شده دارای ظاهر طبیعی هستند.

درمان ایکتیوز در خانه

اگر بیماری ایکتیوز در شما خیلی آزاردهنده نیست و شرایط سختی ندارید، می توانید برای درمان خانگی این بیماری اقدام کنید و برای انجام این کار می توانید از کرم های مغذی استفاده کنید و یا از آب نمک در حمام استفاده کنید.

از جمله

بهترین کرم هایی که برای درمان این بیماری مناسب هستند، کرم هایی می باشند که دارای سرامید و یا کلسترول باشند. این کرم های مغذی را باید بعد از بیرون آمدن از حمام استفاده کرد. علاوه بر آن اگر این کرم ها را با پوست مرطوب استفاده کنید، رطوبت پوست شما افزایش پیدا می کند.

محلول آب نمک نیز همان طور که اشاره شد به کاهش التهابات ناشی از این بیماری و درمان آن کمک می کند که در این صورت باید قسمت های پوستی در گیر به این بیماری را در محلول آب نمک قرار دهید.

در این خصوص

می توانید از سنگ پوکه نیز استفاده کنید و پوست خود را با آن مالش دهید و یا پوست خود را با محلولی که حاوی اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک است پاک کنید.

برای درمان این بیماری در خانه ممکن است که پزشک به شما داروی رتینوئید را نیز تجویز کند که متاسفانه این دارو دارای عوارضی از جمله: پوکی استخوان، خشکی دهان و ناراحتی معده است.

سخن پایانی

در خصوص بیماری ایکتیوز توضیحاتی داده شد، اما نکته بسیار مهمی که نباید فراموش کنید آن است که در وهله اول به منظور کنترل و جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع بیماری حتما تحت نظر پزشک باشید.

نکته دوم

نیز که اهمیت دارد آن است که اگر به دنبال کاشت مو به منظور رفع آسیب وارده از سمت ایکتیوز هستید حتما به کلینیک پیشرفته و مناسبی مراجعه کنید، زیرا شما شرایط دیگر مراجعین عادی را ندارید.

تماس با ما

فرم مشاوره

نام و نام خانوادگی*
ارسال دیدگاه
Subscribe
Notify of
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
آنچه در این مقاله می خوانید!